اطلاعات عمومی

چای ماسالا نوشیدنی سلطنتی با قدمت ۵۰۰۰ساله

چای ماسالا
واژه ی ماسالا در زبان هندی به معنای “ادویه ی مخلوط” است. این نوشیدنی شگفت انگیز ترکیب چای سیاه، ادویه، شیرین کننده و شیر است که بافتی خامه ای و طعمی تند دارد. در گذشته مردمان هند با ترکیب ادویه ای محلی خود مانند دارچین، هل، زنجبیل، بادیان ستاره ای و … در شیر نوشیدنی شگفت انگیزی خلق کردند که در طول تاریخ تا به امروز به عنوان یکی از محبوب ترین نوشیدنی های گرم در کشورهای هند، پاکستان، سریلانکا، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس شناخته شده است.

سیر تکامل چای ماسالا

این نوشیدنی در ابتدا به عنوان یک دمنوش دارویی متعلق به پادشاهان سلطنتی بود که جوشانده انواع ادویه ها را با ترکیب های مختلف به صورت گرم یا سرد تهیه و سرو می شد.  با گذر زمان و ورود تاجران و مسافرانی که به شیر با کیفیت و ادویه دسترسی داشتند؛ این چاشنی به عنوان اثربخشی بهتر به شیر اضافه شدند. این نوشیدنی در گذشته با شیر بز، بوفالو و گاو ترکیب و سرو می شد.

چای سیاه از چه زمانی به این ترکیب ماسالا اضافه شد؟

در اوایل دهه ی ۱۹۰۰ که چای سیاه توسط بریتانیا در مزارع هندوستان کشت شد؛ چای سیاه به عنوان یک نوشیدنی گران و وارداتی بود. چای فروشان برای تعدیل قیمت چای سیاه، برگ های چای را به ترکیب شیر و شکر و ادویه اضافه کردند تا قیمت این نوشیدنی مقرون به صرفه شود که همین امر باعث شد تا ترکیب جدید از شیر و چای سیاه و ادویه پدید آید که هم اکنون به عنوان چای ماسالا شناخته شده است.

در سال ۱۹۶۰ با افزایش شهرت چای، چای سیاه به عنوان خنثی کننده قوی طعم شیرین و تند و خامه ای این چای عمل می کرد  و چای فروشان و کافه ها به سرو این نوشیدنی پرداختند. پس از آن تولید این محصول به عنوان یک صنعت در هند متولد شد و دانش تولید این محصول به سایر کشورها ورود پیدا کرد.

جایگاه این چای ادویه ای در میان هندیان چون جایگاه چای سیاه در بین ما ایرانیان بود. تا جایی که به نشانه احترام و مهمان نوازی به مهمانان پیشکش می شد.

ورود چای ماسالا به کافه ها در سراسر دنیا

هم اکنون چای ماسالا در بسیاری از کافه ها و چایخانه ها در سراسر دنیا سرو می شود و بسیاری از علاقمندان به نوشیدنی های گرم، به دلیل عطرو بوی وسوسه انگیز آن، حداقل یک بار این نوشیدنی بینظیر را امتحان کرده اند.

تهیه ی چای ماسالا ترکیب ثابت و چارچوب بسته ای ندارد، با کم و زیاد کردن تنوع و مقدار ادویه موجود در این نوشیدنی تاریخی می توان طعم های جدید ملایم و تندی از آن را خلق کرد. گفته می شود در هندوستان هر کافه ترکیب منحصر به خود  را دارد و در برخی از انواع این نوشیدنی سنتی هندی از ۱۸نوع پود گیاهی مختلف استفاده می شود!

اما نکته ی قابل توجه خوش عطر و خوش طعم در آوردن آن است. به راستی کدام برند چای ماسالا در خلق یک طعم منحصر به فرد موفق بوده است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *