دسته‌بندی نشده

شب یلدا چیست؟

شب یلدا چیست؟

شب یلدا چیست؟ یکی از اصلی‌ترین شب‌های ایران باستان شب یلدا می‌باشد. که از دیرباز تا به امروز مورد توجه ایرانیان واقع شده است. تاریخچه شب یلدا و آداب و رسوم شب چله از رسوم دلپذیر و بیادماندنی در بین ایرانیان است. معمولاً اکثر ایرانیان این شب به یاد ماندنی را در هر کجای ایران که باشند جشن گرفته و دور هم جمع می شوند.
در میان تمامی مراسم‌ها و جشن‌هایی که در آیین ایرانی برگزار می‌شود، به دلیل داستان‌ها و افسانه هایی که درباره شب یلدا وجود دارد آن را به جذاب ترین جشن‌های ایرانیان تبدیل کرده است. برپایی دورهمی و جشن در این شب در میان افراد از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. مهم ترین رسم شب یلدا چیست؟ برپایی مهمانی! بله همه ما شب چله در خانه بزرگترها جمع می شویم. در این شب با یکدیگر از روزهای خوش گذشته و روزهای خوب آینده، سخن می‌گوییم.

تاریخ و بیشینه شب یلدا چسیت

حال به راستی شب یلدا چیست که تا این حد باشکوه است؟ درباره شب یلدا درست مثل چهارشنبه ‌سوری و عید نوروز، یکی از جشن های ما ایرانیان است. این شب از غروب آخرین روز پاییز شروع و با طلوع آفتاب در اولین روز زمستان به پایان می‌رسد. تاریخچه شب یلدا چیست و به چه زمانی باز می گردد؟ شب چله هم قبل و هم بعد از اسلام، در فرهنگ ایران جایگاه ویژه ای داشته وانگیزه‌ای برای دورهمی اقوام دور و نزدیک، دور سفره‌ای پربرکت محسوب شده است. این دور همی خاطره ساز زمینه‌ی ارتباط بیشتر و پیوند محکم‌تر بین خانواده‌ها را فراهم می‌کند.
مقدمات برگزاری این شب چیست. درباره شب یلدا، شور و اشتیاق زیادی بین خانواده‌های ایرانی به پا می‌شود. چرا که می‌خواهند خود را برای این شب زیبا آماده کنند. صحبت و خرید درباره شب یلدا یا دادن هدیه شب یلدا مهم ترین کاری است که ایرانی‌ها در این شب انجام می‌دهند. بدون ‌شک خرید آجیل و میوه‌هایی از جمله هندوانه و اناردر میان بسیاری از افراد مشترک است. چیدن سفره های رنگارنگ مملو از خوراکی های خوشمزه از رسومات اصلی درباره شب یلدا است.

 

1 دیدگاه در “شب یلدا چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *