آموزش, اطلاعات عمومی

طعم چای سبز

طعم چای سبز

بسیاری از افراد دوست دارند دم کرده‌ی چای خود را را با برخی از طعم‌های اضافی مثل گیاهان دارویی، مرکبات، انواع میوه یا برخی شیرین کننده‌ها تکمیل کنند. وجود مواد اضافی نه تنها طعم و بافت متفاوتی به چای می‌دهد بلکه مواد مغذی اضافی را با نوشیدن چای همراه با ترکیبات اضافی می‌توانید دریافت کنید.

افزودنی‌های برتر طعم چای سبز

در این مقاله قصد داریم با برخی از افزودنی‌های برتر طعم چای سبز
• عسل
• ادویه‌های گرم
• میوه
• گیاهان دارویی
• شیر لبنی یا گیاهی
برای تهیه یک فنجان خوشمزه و مقوی چای آشنا شویم.

عسل

عسل چیزی فراتر از یک شیرین کننده روی میز است؛ این ماده نه تنها جایگزین مناسبی برای قند بوده و حتی برای افراد مبتلا به دیابت مفید است بلکه عنصری برای بهبود طعم چای سبز نیز به شمار میرود. طعم و کیفیت عسل به عطر و بوی گل‌هایی که زنبورها در آن گرده جمع آوری کرده‌اند بستگی دارد. در ایالت متحده بیش از ۳۰۰ نوع عسل وجود دارد. با اضافه کردن عسل به چای علاوه بر اضافه کردن شیرینی طبیعی و بدون ضرر به چای، نت‌های ظریف گل‌ها به چای شما اضافه می‌شود. عسل علاوه بر این که یک آنتی‌اکسیدان مقوی است دارای خواص ضد میکروبی بوده و به عنوان پروبیوتیک عمل می‌کند؛ به این صورت که باکتری‌های خوب روده را تقویت کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

ادویه‌های گرم

فرهنگ اضافه کردن انواع ادویه به چای به تمدن باستانی هندوستان باز می‌گردد. هندیان برای طعم بخشیدن به چای و به منظور کاربرد دارویی نوشیدنی‌ها، انواع ادویه‌های گرم نظیر هل، زنجبیل، میخک، بادیان ستاره‌ای، دارچین، جوز هندی، رازیانه و … را به چای اضافه می‌کردند. معروف‌ترین چای ادویه‌ای در جهان چای ماسالا است که قدمت چند هزارساله دارد و هم اکنون علاوه بر هندوستان در سایر کشورهای دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده و در فصل زمستان بسیار پرطرفدار است.

میوه به عنوان بهبود دهنده طعم چای سبز

افزودن میوه به چای می‌تواند ترکیبی سرشار از ویتانین c ، ویتامین‌ها و انواع مواد مغذی را ایجاد کند. در روزهای سرد سیب‌های خشک افزودنی فوق العاده‌ای برای چای سیاه هستند و در روزهای گرم، افزودن تمشک، زغال اخته و هلو به چای سیاه یا چای سبز می تواند ترکیب خوب و دلپذیری را ایجاد کند. اگر مایل به اضافه کردن میوه‌ی تازه به چای خود هستید می‌توانید با اضافه کردن چند قطره لیمو یا پوره ی میوه طعم دلپذیری را به چای خود اضافه کنید. این کار باعث افزایش قند می‌شود اما ویتامین‌ها و مواد مغذی بیشتری را به چای اضافه می‌کند.

گیاهان دارویی

چای سیاه با داشتن طعم خاموش و خنثی یک پایه ی عالی برای اضافه کردن طعم گیاهان مختلف به طعم چای سبز است. با اضافه کردن برگ گیاهان تازه مثل نعناع، پونه، نعناع فلفلی، ریحان، مریم گلی، رزماری و … می‌توان طعم دلپذیری به چای داد. فقط به یاد داشته باشید مدت زمان دم کشیدن چای با برگ تازه گیاهان نباید خیلی طولانی باشد چون در صورت پخت، گیاه طعم و عطر خود را از دست می‌دهد.  در فصولی از سال که گیاهان تازه در دسترس نیستند با استفاده از گیاهان خشک نیز می‌توان طعم مشابه و ملایم‌تری را برای چای به وجود آورد و علاوه بر عطر و طعم دلچسب از خواص بینظیر آن ها نیز بهره برد.

شیر لبنی یا گیاهی

با اضافه کردن شیر به چای سیاه، می توان از خامه‌ای بودن و طعم کاراملی ترکیب جدید لذت برد. اضافه کردن انواع شیر حیوانی به چای سیاه به ۵۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد که هندیان برای مقرون به صرفه‌تر کردن قیمت چای سیاه ترکیب شیر بز یا گاو را به آن اضافه کردند  و همین امر باعث خلق نوشیدنی جدیدی که ترکیب ادویه‌جات گرم، چای سیاه و شیر شد که چای ماسالا یا شیر چای شد. شیر سویا، شیر نارگیل از جمله شیرهای گیاهی بوده که به دلیل بافت خامه‌ای گزینه ی مناسبی برای اضافه کردن به چای سیاه هستند.

توجه: مطالب بخش مجله سلامتی پاراج، از منابع خارجی ترجمه شده وتنها جنبه  اطلاع‌رسانی و آموزشی دارد؛ از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شود و نباید آن را جایگزین مراجعه به پزشک جهت درمان و تشخیص دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *