آموزش

طرز تهیه چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا به ۵۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. مردمان هند با ترکیب ادویه‌های محلی معطر در شیر بز و گاو نوشیدنی معطری ساختند. این نوع طرز تهیه چای ماسالا بیشتر جنبه درمانی و دارویی داشت. این نوشیدنی بیشتر مورد توجه طبیبان و پادشاهان بود. در ابتدا چای سیاه در این نوشیدنی استفاده نمی‌شد. اما بعد از کشت چای در هندوستان، چای سیاه به ترکیبات ماسالا اضافه شد. سپس طرز تهیه چای ماسالا روز به روز گسترش یافت. با گسترش صنعت تولید این چای به سایر کشورهای اروپایی و امریکایی سفر کرد. امروزه بسیاری از کافه‌ها در جای جای دنیا این نوشیدنی پرخاصیت را عرضه می کنند.

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا در واقع یک نوشیدنی از ترکیب ادویه‌های مانند هل، دارچین، میخک، بادیان ستاره‌ای، زنجبیل، رازیانه، جوز هندی و میخک به همراه چای سیاه و شیر است. چای ماسالا چیست؟ به زبان ساده، چای ماسالا یک شیر چای ادویه‌ای و طعم دار است. با تغییر تنوع ادویه‌ها یا تغییر مقدار آن‌ها چای ماسالا با عطر و طعم مختلف به دست می‌آید. در میان انبوهی از رسپی‌های موجود برای طرز تهیه چای ماسالا، نوع لایت آن بسیار پر طرفدار است. تندی ادویه‌ها در این ترکیب متناسب بوده و نوشیدن آن خالی از لطف نیست. نسخه‌های اسپایسی (تند)، کلاسیک یا رژیمی آن هم اکنون در بازار طرفدارن منحصر به خود را دارد.

طرز تهیه چای ماسالا

در طرز تهیه چای ماسالا، چارچوب بسته و ثابتی وجود ندارد. گفته می‌شود در هندوستان طرز تهیه چای ماسالا از کافه‌ای به کافه‌ی دیگر متفاوت است. با تغییر ترکیبات ادویه‌ها و مقدار آن‌ها، رسپی‌های مختلفی در میان افراد، کافه‌ها و سرآشپزها برای تهیه و سرو آن به وجود آمده است. در این مقاله یکی از معتبرترین دستورهای تهیه چای ماسالا را گام به گام معرفی می‌کنیم:

مواد لازم:
• چای سیاه ۱ قاشق مرباخوری
• میخک ۱ قاشق مرباخوری
• بادیان ستاره‌ای ۳ قاشق مرباخوری
• هل قهوه‌ای ۵ عدد
• هل سبز ۱۰عدد
• دارچین ۱ تکه بزرگ
• جوز هندی ۱ عدد
• زنجبیل ۱ تکه
• فلفل سیاه ۲ قاشق مرباخوری

گام ۱: ابتدا تمام ادویه‌ها را به مدت چند دقیقه تفت داده تا برشته شده و عطر آن‌ها استخراج شود؛ سپس مواد را کوبیده و داخل آسیاب می‌ریزیم.

دستور تهیه چای ماسالا

دستور تهیه چای ماسالا

گام ۲: یک لیوان آب را بروی حرارت گذاشته و پس از به جوش آمدن ۱ قاشق مربا خوری چای سیاه را به آن اضافه می‌کنیم. هم وزن آب به چای، شیر اضافه کرده و پس از جوش آمدن ۱ قاشق از پودر ادویه های آسیاب شده را به ترکیب چای و شیر اضافه می کنیم. اجازه می‌دهیم تا بجوشد و کف کند.

دستور تهیه چای ماسالا

دستور تهیه چای ماسالا

گام ۳: در دستورهای حرفه‌ای طرز تهیه چای ماسالا، تاکید می‌شود که دو یا سه بار این ترکیب را روی حرارت قرار دهند. پس از کف کردن از حرارت بر می‌دارند. به این ترتیب عطر و بوی ادویه‌ها به خوبی استخراج شود.

دستور تهیه چای ماسالا

دستور تهیه چای ماسالا

گام ۴: در دستور طرز تهیه چای ماسالا خانگی می‌توانید از عسل، شکر قهوه‌ای یا نبات برای شیرین کردن این نوشیدنی معطر استفاده کنید. به دلیل وجود ادویه‌های آسیاب شده در ترکیب این چای، محتویات ته‌نشین می‌شوند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف صاف کرده و میل نمایید.

طرز تهیه چای ماسالا برای لاغری

پس از ادویه‌های معطر، شیر یک عنصر مهم در طرز تهیه چای ماسالا است. شیر بافت خامه‌ای و غلیظ را برای چای ایجاد می‌کند. اما وجود شیر یا استفاده از شیرهای پر چرب ممکن است باعث اضافه وزن شود. با حذف شیر می‌توانید یک نوشیدنی ایمن را بدون نگرانی برای اضافه وزن میل نمایید. در دستورهای مختلف برای طرز تهیه چای ماسالا از شکر یا عسل به عنوان شیرین کننده استفاده می‌شود. در طرز تهیه چای ماسالا برای لاغری بهتر است شکر سفید را با شکر قهوه ای یا عسل جایگزین کنید.

حذف شکر ممکن است شما را با یک نوشیدنی کمی تلخ مزه (به خاطر وجود ادویه های آسیاب شده) مواجه کند. در صورت حذف کامل شکر یا شیرین کننده‌ها می‌توانید چای ماسالا را با خرما یا کشکش میل کنید. فروشگاه آنلاین پاراج با ارائه محصولات سلامت محور با بسته‌بندی مدرن همراه با ضمانت کیفیت از طریق مشاوره و ارسال نمونه رایگان قبل از خرید، قدمی تازه در فروش اینترنتی مواد غذایی برداشته است. در چای ماسالای پاراج تمام ترکیبات به صورت پودری آماده شده است. شما می توانید با اضافه کردن یک قاشق از پودر ماسالای پاراج به یک لیوان شیر یا آب جوش، به راحتی این نوشیدنی شگفت انگیز را در مدت زمان کوتاه آماده کنید.

طرز تهیه چای ماسالا برای مهمان

سرو کردن چای و قهوه از آداب رسوم رایج ما ایرانیان است. این روزها چای و قهوه جای خود را به نوشیدنی‌هایی مثل انواع دمنوش‌ها و چای‌های گیاهی منحص به فرد داده است. این نوشدنی از آن دست نوشیدنی‌هایی است که به دلیل وجود انواع ادویه‌های معطر با مزاج بسیاری از ما سازگار است. بنابراین نوشیدن دمنوش ماسالا برای بسیاری از افراد جذاب و دلپذیر است.
اخیراً در کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس ترکیب جدیدی برای طرز تهیه چای ماسالا رواج شده است. در این دستور زعفران به سایر ادویه ها اضافه می‌شود. شما نیز می‌توانید در دستور طرز تهیه چای ماسالا خانگی با افزودن زعفران به ادویه‌ها این ترکیب خاص و خوشمزه را امتحان کنید. عطر و طعم زعفران با ساکنان مشرق زمین بسیارسازگار است. قطعاً تجربه‌ی خاص و منحصر به فردی از تهیه چای ماسالا را خواهید داشت.

نوشته های مشابه

27 دیدگاه در “طرز تهیه چای ماسالا

  1. PARAJ گفت:

    من چای ماسالا زعفرانی را برای اول بار دوبی خوردم. واقعا خوشمزه بود😊

  2. اکرم گفت:

    مطالب خوبی داریدو من طبق دستور شما چای ماسالا درست کردم خیلی خوشمزه شد. منتها من طعم زنجبیل رو دوست ندارم و به خاط همین حذفش کردم. باز م به نظرم خوب شد طعمش

  3. نعیمه شف گفت:

    ممنون مطالب خوبی دارید. من یک پیج آشپزی دارم و بعضی رسپی های شما رو امتحان ردم واقعا عالی بودن. اما یه نقد دارم…لطفا منبع مطالب رو هم بزارید که بدونیم هر رسپی مربوط به کدام کشور هست

    1. PARAJ گفت:

      ممنون از دقت و توجه شما🌹

  4. آرنیکا پایداری گفت:

    این چایماسالا چیه این روزها این همه حرفش!! تو منوی خیلی از کافه ها دیدم ولی هنوز تست نکردم🤔🤔😉

    1. روشنک بابایی گفت:

      خیلی خوشمزه است. یکبار امتحان کن.من برای بار اول چای ماسالا یکی از برندها رو تست کردم فقط پودر شیر و زنجبیل بود😒 بعد چای ماسالا پاراج رو امتحان کردم. واقعا عالی بود حرف نداشت.💖👏

    2. PARAJ گفت:

      یک بار امتحان کنید فوق العاده است.

  5. PARAJ گفت:

    ترکیب ادویه ها کاملا سلیقه ای هست.

  6. سما گفت:

    بیشتر بستگی به ذائقه افراد داره من که خیلی دوس داشتم

    1. PARAJ گفت:

      بله کاملا درسته!👌

  7. زهره ش گفت:

    کیفیت مناسبی داره ولی طعم زنجبیل بیشتر حس میشه. میتونم کمش کنم؟

    1. PARAJ گفت:

      اگر چای ماسالا را در منزل تهیه می کنید می توانید ترکیب و مقدار ادویه ها را متناسب با ذائقه و سلیقه ی خود تغییر دهید.

  8. shirin rahmani گفت:

    خیلی دوست داشتم. مخصوصا واسه من که عاشق طعما و ادویه های تندم. خیلی خوب شد

    1. PARAJ گفت:

      بله کاملا سلیقه ای☕

  9. عاطفه جمالی گفت:

    من خیلی دوست دارم درست کنم ولی میترسم خراب بشه. فکر کنم آماده ازتون بخرم بهتره خخخخخ

    1. PARAJ گفت:

      یک بار امتحانش ارزشش داره
      نوشیدنی فوق العاده مفیدی هست و این روزها در دنیا بسیار ترند شده🌏

    2. PARAJ گفت:

      پیشنهاد میدم چای ماسالا لایت پاراچ را امنتحان کنید. یک نسخه ی ملایم از چای ماسالا با عطر و طعم دلپذیر ادویه ها.🌿☕

  10. fariba.1338 گفت:

    خیلی پسندیدم. یه نوشیدنی گرم و تند. پیشنهاد میکنم یه بار امتحان کنید

    1. PARAJ گفت:

      بله تندی لذت بخش! ناشی از وجود ادویه هایی مثل زنجیبل، دارچین، میخک، هل و … است.
      این نوشیدنی با مزاج ما شرقی ها که طرفدار ادویه های گرم هستیم به شدت سازگار است. 🌝

    2. PARAJ گفت:

      برای روزهای پاییز و زمستان گزینه بسیار عالی. به دلیل طبیعت گرم و خاصیت انتی اکسیدانی از بدن در مقابل بیماری های عفونی و ویروسی محافظت می کنه✅

  11. برنا.بهمن گفت:

    عالیه با شیر باید بنوشید. یکمی هم عسل. عالی میشه

    1. PARAJ گفت:

      عالیه واقعا موافقم😍

  12. بهاره گفت:

    وقعا برای لاغری خوبه؟

    1. PARAJ گفت:

      نوشیدنی هایی بر پایه چای سبز و ماچا دارای خاصیت چربی سوزی هستند.👌
      اما این نکته را مد نظر داشته باشید که روش های چربی سوزی گیاهی معجزه نمیکنند. از کم خوری و ورزش در کنار رعایت رژیم لاغری غافل نشوید😉

    2. PARAJ گفت:

      اگر بدون شکر و به اندازه مصرف شود بله!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *