سبک زندگی

درمان کبد چرب در خانه با رعایت سبک زندگی سالم

درمان کبد چرب

درمان کبد چرب در خانه با رعایت سبک زندگی سالم

درمان کبد چرب چگونه آغاز می شود؟ اول باید بدانیم بیماری کبد چرب چیست؟ علائم کبد چرب کدام است؟ این بیماری ناشی از تجمع چربی در کبد است. دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: الکلی و غیر الکلی. بیماری کبد چرب الکلی ناشی از مصرف زیاد الکل است. بیماری کبد چرب غیر الکلی ارتباطی با مصرف الکل ندارد و به دلیل وجود بیماری هایی مانند اضافه وزن یا سبک تغذیه ناسالم ایجاد می شود. بیماری کبد چرب رایج (غیر الکلی) به دلیل سبک زندگی و تغذیه ای افراد ایجاد می‌شود. اگرچه محققان هنوز مطمئن نیستند که دقیقاً چه چیزی باعث تجمع چربی در کبد افراد می شود. چرا که علائم کبد چرب اولیه و ابتدایی خاموش است. اما در افرادی با نشانه ها و بیماری های زیر، احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب شایع تر است:

• افراد مبتلا به کلسترول بالا
• افراد دارای اضافه وزن
• افراد مبتلا به دیابت نوع ۲
• افراد مبتلا به فشار خون بالا

در حال حاضر متاسفانه، هیچ دارو و روش قطعی برای درمان این بیماری وجود ندارد. با تغییر رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی و خوردن مواد غذایی سالم می توان این بیماری را مدیریت کرد. بنابراین، چه نوع رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی می تواند مفید باشد؟ اگر به بیماری های زمینه ای مبتلا هستید، علائم کبد چرب را شناخته و آن را جدی بگیرید.

درمان کبد چرب

کبد چرب

علائم کبد چرب

متاسفانه علائم کبد چرب معمولاً خاموش و بی صدا است. عمدتاً بیماری کبد چرب رایج، معمولاً هیچ علامت و نشانه ای ایجاد نمی کند. یکی از مسائل نگران کننده این بیماری همین موضوع است. درست وقتی علائم کبد چرب بروز پیدا می کند که به مرحله ی حاد رسیده باشد. برخی از این علائم کبد چرب عبارتند از:

• خستگی
• درد یا ناراحتی در سمت راست بالای شکم
• تورم شکم (آسیت)
• رگ های خونی بزرگ شده درست در زیر سطح پوست
• طحال بزرگ شده
• کف دست های قرمز
• زردی پوست و چشم (یرقان)
در صورت داشتن علائم کبد چرب به صورت مکرر و پیوسته حتما به پزشک مراجعه کنید. تا با استفاده از انواع آزمایش های بالینی سلامت کبد شما بررسی شود.

درمان خانگی کبد چرب با رعایت سبک زندگی سالم

هیچ روش قطعی دارویی برای درمان کبد چرب توسط سازمان غذا و دارو برای بیماری کبد چرب غیرالکلی تایید نشده است. اما چند دارو با نتایج امیدوارکننده در حال مطالعه هستند. با کمک پزشک می توانید اقداماتی را برای کنترل بیماری کبد چرب خود انجام دهید. در صورت داشتن علائم کبد چرب حتما به پزشک مراجعه کرده و با انجانم اقدامات زیر این بیماری را کنترل کنید.

• کاهش وزن:

اگر اضافه وزن یا چاق هستید، برای کاهش وزن، تعداد کالری مصرفی خود را کاهش دهید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. کاهش کالری کلید کاهش وزن و مدیریت این بیماری کبد چرب است.

• درمان این بیماری با انتخاب یک رژیم غذایی سالم:

رژیم غذایی سالمی داشته باشید این یکی از بهترین روتین ها برای داشتن کبد سالم است. رژیمی که سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل باشد و تمام کالری‌هایی که دریافت می‌کنید را پیگیری کنید. برای این منظور می توانید از میوه هایی استفاده کنید که  تاثیر مثبت بر کبد دارند. با  خرید میوه خشک هایی که خاصیت مورد نظر را دارند می تون در تمام فصول سال از فواید انواع میوه ها بهره برد.

برای درمان کبد چرب خود حتماً ورزش کنید و تحرک بیشتری داشته باشید. در بیشتر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، ممکن است متوجه شوید که ورزش بیشتر مفید استبرای شروع لازم نیست به خود فشار بیاورید. پیاده روی روزانه به مدت ۵ روز در هفته یک شروع عالی است.

• دیابت خود را کنترل کنید.

دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید تا دیابت خود را کنترل کنید. برای کنترل دیابت داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید.  قند خون خود را به دقت کنترل کنید. مصرف شکلات و قندهای مصنوعی با قندهای طبیعی و سالم مانند قند های موجود در انواع میوه خشک های حبه ای جایگزین کنید.

• کلسترول خود را کاهش دهید.

یک رژیم غذایی گیاهی سالم، ورزش و داروها می تواند به حفظ کلسترول و تری گلیسیرید شما در سطوح سالم کمک کند.

• با حفظ آرامش و کاهش استرس از کبد چرب خود بیشتر محافظت کنید.

از چیزهایی که باعث ایجاد استرس اضافی بر کبد شما می شود اجتناب کنید. به عنوان مثال، الکل ننوشید. دستورالعمل های مربوط به همه داروها و داروهای بدون نسخه را دنبال کنید. قبل از استفاده از هر گونه داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا همه محصولات گیاهی بی خطر نیستند. برای داشتن روحیه ای آرام و متعادل می توانید نوشیدن و خرید دمنوش گیاهی با خاصیت آرام بخشی و شادی آور را در رژیم روزانه خود قرار دهید.

• هیچ درمان دارویی جایگزینی برای درمان کبد چرب غیر الکلی ثابت نشده است.

اما محققان در حال مطالعه هستند که آیا برخی از ترکیبات طبیعی می توانند مفید باشند، مانند:
تاثیر مصرف ویتامین E در درمان کبد چرب. در تئوری، ویتامین E و سایر ویتامین‌ها به نام آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند با کاهش یا خنثی کردن آسیب ناشی از التهاب، به محافظت از کبد کمک کنند. اما تحقیقات بیشتری لازم است. برخی شواهد نشان می‌دهند که مکمل‌های ویتامین E ممکن است برای درمان کبد چرب افراد مبتلا به آن مفید باشد.

• تاثیر مصرف قهوه در درمان کبد چرب.

مطالعاتی که بر روی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی انجام شد. در آن افرادی که دو یا چند فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، نسبت به افرادی که قهوه کم یا نمی نوشیدند آسیب کبدی کمتری داشتند. هنوز مشخص نیست که قهوه چگونه می‌تواند بر آسیب کبد تأثیر بگذارد، اما یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است حاوی ترکیبات خاصی باشد که ممکن است در مبارزه با التهاب نقش داشته باشد.اگر مبتلا به کبد چرب هستید و قبلاً قهوه می‌نوشیدید، این نتایج ممکن است باعث شود احساس بهتری نسبت به فنجان قهوه صبح‌تان داشته باشید. اما اگر قبلاً قهوه ننوشیده اید، احتمالاً این دلیل خوبی برای شروع نیست. در مورد فواید بالقوه قهوه با پزشک خود صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *