آموزش

دستور تهیه چای ماسالای خانگی

دستور تهیه چای ماسالای خانگی

در حدود ۵۰۰ سال پیش مردمان هند با ترکیب ادویه‌های محلی خود (جوزهندی، هل، دارچین، میخک، بادیان ستاره‌ای، زنجبیل و …) در شیر بز و گاو نوشیدنی معطری ساختند که بیشتر مصارف دارویی و درمانی داشت. بعد از کشت چای توسط بریتانیا در هند، ترکیب چای سیاه به این نوشیدنی اضافه شد. این نوشیدنی از گذشته تا به حال یکی از محبوب‌ترین  نوشیدنی‌ها در هند، پاکستان، سریلانکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. با گسترش صنعت تولید این چای به سایر کشورهای اروپایی و امریکایی سفر کرد و امروزه بسیاری از کافه‌ها در جای جای دنیا این نوشیدنی پرخاصیت را عرضه می کنند.

شاید شما با مطالعه‌ی خواص شگفت انگیز این نوشیدنی علاقمند به دستور تهیه چای ماسالا در منزل باشید.  در تهیه‌ی این چای چارچوب بسته و ثابتی وجود ندارد و گفته می‌شود در هندوستان دستور تهیه چای ماسالا از کافه‌ای به کافه‌ی دیگر متفاوت است. با تغییر ترکیبات ادویه‌ها و مقدار آن‌ها، رسپی‌های مختلفی در میان افراد، کافه‌ها و سرآشپزها برای تهیه و سرو آن به وجود آمده که یکی از معتبرترین آن ها را گام به گام معرفی می‌کنیم:

مواد لازم برای تهیه چای ماسالای خانگی

مواد لازم:
• چای سیاه ۱ قاشق مرباخوری
• میخک ۱ قاشق مرباخوری
• بادیان ستاره‌ای ۳ قاشق مرباخوری
• هل قهوه‌ای ۵ عدد
• هل سبز ۱۰عدد
• دارچین ۱ تکه بزرگ
• جوز هندی ۱ عدد
• زنجبیل ۱ تکه
• فلفل سیاه ۲ قاشق مرباخوری

دستور تهیه چای ماسالای خانگی

گام ۱: ابتدا تمام ادویه‌ها را به مدت چند دقیقه تفت داده تا برشته شده و عطر آن‌ها استخراج شود؛ سپس مواد را کوبیده و داخل آسیاب می‌ریزیم.
گام ۲: یک لیوان آب را بروی حرارت گذاشته و پس از به جوش آمدن ۱ قاشق مربا خوری چای سیاه را به آن اضافه می‌کنیم. هم وزن آب به چای، شیر اضافه کرده و پس از جوش آمدن ۱ قاشق از پودر ادویه های آسیاب شده را به ترکیب چای و شیر اضافه کرده و اجازه می‌دهیم تا بجوشد و کف کند.
گام ۳: دو یا سه بار این ترکیب را روی حرارت گذاشته و پس از کف کردن از حرارت بر می‌داریم، تا عطر و بوی ادویه‌ها به خوبی استخراج شود .
گام ۴: می‌توانید از عسل، شکر قهوه‌ای یا نبات برای شیرین کردن این نوشیدنی معطر استفاده کنید. به دلیل وجود ادویه‌های آسیاب شده در ترکیب این چای، محتویات ته‌نشین می‌شوند که بهتر است قبل از مصرف صاف کرده و میل نمایید.

اخیراً در کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس ترکیب جدیدی با افزودن زعفران به این نوشیدنی اضافه شده است. شما نیز می‌توانید در دستور تهیه چای ماسالا خانگی با افزودن زعفران به ادویه‌ها این ترکیب خاص و خوشمزه را امتحان کنید.

در چای ماسالای پاراج تمام ترکیبات به صورت پودری آماده شده و شما می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق از پودر ماسالای پاراج به یک لیوان شیر یا آب جوش این نوشیدنی شگفت‌انگیز  را تجربه کنید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “دستور تهیه چای ماسالای خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *