آموزش, اطلاعات عمومی

چای ماسالا با شیر

چای ماسالا با شیر
چای ماسالا یا نام دیگر آن “شیر چای” از نوشیدنی‌های محبوب هندوستان است. قدمت این نوشیدنی به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. این نوشیدنی با رویکرد استفاده‌ی دارویی در چین رواج پیدا کرد. با گذر زمان استفاده از چای ماسالا عمومیت بیشتری پیدا کرد. چای ماسالا در واقع از ترکیب چای سیاه و ادویه‌ها و شیر تهیه می‌شود. هم اکنون این چای شگفت‌انگیز با طعم تند و بافت خامه‌ای در منوی بسیاری از کافه‌ها و چایخانه‌های سراسر دنیا یافت می‌شود. چای ماسالا با شیر بویی تند و وسوسه انگیز دارد، که توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند. این چای هم به صورت گرم و هم سرد سرو می‌شود. اما نوشیدن آن به صورت گرم در فصل‌های سرد سال به دلیل خواص دارویی بسیار مرسوم است.

رسپی‌های متنوع برای تهیه چای ماسالا با شیر

جالب است بدانید که در کشور هندوستان، به ازای هر خانواده یک رسپی متفاوت وجود دارد! چای ماسالا با شیر در خانه‌ها معمولاً از صفر تهیه می‌کنند. یعنی در ابتدا ادویه‌ها را در هاون می‌کوبند و سپس چای سیاه و شیر را به آن اضافه کرده و روی حرارت قرار می‌دهند. بسته به ذائقه‌ی هر خانواده میزان و نوع ادویه‌ها متفاوت است. حتی در کافه‌ها هم نسخه‌های متفاوت برای تهیه چای ماسالا با شیر وجود دارد. ادویه‌های اصلی چای ماسالا  هل سبز، چوب دارچین، میخک، بادیان ستاره‌ای، زنجبیل و دانه‌های فلفل سیاه است. با کم و زیاد کردن و تغییر ترکیب ادویه‌ها می‌توان طعم‌های متفاوتی را به دست آورد. اما تهیه صفر تا صد این چای در منزل به دلیل در دسترس نبودن تمام ادویه‌ها یا مشکلات هنگام آسیاب کردن کمی مشکل است. در حال حاضر برای راحتی در بسیاری از کشورها از ترکیب چای سیاه، ادویه‌های مخلوط، پودر شیر و پودر شکر مخلوط پودری و فوری تولید می‌شود که چای ماسالا پودری و فوری نام دارد. این نوع چای ماسالا با پودر شیر یا شیر به راحتی قابل استفاده است.

شیر یک جز مهم در ترکیب این چای

در تهیه چای ماسالا هم می‌توان از آب داغ و هم از شیر داغ استفاده کرد. اما با حذف شیر از این نوشیدنی بخش عظیمی از مزه و کیفیت آن از دست می‌رود! برخی از افراد علاقمندند که چای ماسالا را بدون شیر یا شیرین کننده و به صورت تند و ادویه‌ای میل کنند. در واقع وجود شیر یک بافت خامه‌ای به چای داده و طعم تند ادویه‌های موجود در آن را ملایم‌تر می‌کند. از طرفی خاصیت اسیدیته‌ی چای سیاه را خنثی می‌کند.

از چه نوع شیری استفاده می‌شود؟

برای غنی‌تر شدن طعم و خواص چای ماسالا بهتر است که از شیر گاو در ترکیب آن استفاده کنیم. اگر در استفاده از پروتئین‌های لبنی پرهیز ندارید؛ می‌توانید در تهیه چای ماسالا از شیر پرچرب استفاده کنید. شیر پر چرب بافت خامه‌ای غلیظ و سنگینی را به چای ماسالا می‌دهد. چای ماسالا با شیر پر چرب از نظر ارزش غذایی نسبتاً سنگین بوده و بهتر است هنگام صبح میل شود.

برای داشتن چای ماسالا سبک‌تر می‌توانید از شیر کم چرب برای تهیه‌ی آن استفاده کنید. اما نسخه‌های کم چرب شیر می‌تواند برای افرای که پرهیز دارند نیز مناسب باشد.

استفاده از پودر شیر

یک گونه‌ی فراوری شده‌ی شیر که در آن شیر تبخیر شده و به صورت پودر در می‌آید، پودر شیر یا شیر خشک نام دارد. در طول فرایند استخراج آب از شیر پاستوریزه، مواد مغذی مانند اسیدهای آمینه حفظ می‌شود. پودر شیر منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، روی، منیزیم و کلسیم است. از اهداف تولید پودر شیر کاهش حجم و افزایش ماندگاری آن به نسبت شیر تازه است. از پودر شیر به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده محصولات مختلف برای طیف گسترده‌ای از خوراکی‌ها استفاده می‌شود. در صنعت غذایی برای تولید بسیاری از مواد غذایی مانند انواع کیک، شکلات، شیرینی و کلوچه انواع نسکافه و نوشیدنی‌های فوری از پودر شیر استفاده می‌شود. در تهیه‌ی چای ماسالا پودری و فوری عموماً از پودر شیر استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان این نوع چای ماسالا را بدون شیر و تنها با آب جوش مصرف کرد.

تهیه چای ماسالا با انواع شیر گیاهی

شیرهای گیاهی در واقع شیر لبنی و حیوانی نیستند. این نوع شیر معمولاً از مخلوط دانه غلات با آب و سایر طعم دهنده‌ها به دست می‌آید. شیرهای گیاهی دارای انواع مختلفی هستند که از انواع بادام هندی، فندوق، گردو، مغز تخمه، تخم کتان یا کنجد به دست می‌آیند. افرادی که از رژیم‌های گیاهخواری پیروی می‌کنند یا تحمل لاکتوز موجود در شیر حیوانی را ندارند عموماً از شیرهای گیاهی استفاده می‌کنند. برای تهیه چای ماسالا با انواع شیر گیاهی کافیست به جای شیر لبنی از شیر گیاهی استفاده کنید. این نسخه از چای ماسالا با شیر را می‌توان به صورت سرد نیز میل کرد. زیرا نوشیدن چای‌های گیاهی به صورت سرد دلپذیرتر است.

برای مثال تهیه چای ماسالا با شیر بادام یا شیر سویا خواص دیگری را نیز به این نوشیدنی اضافه می‌کند که می‌تواند یک نوشیدنی منحصر بفرد را برای شما به ارمغان بیاورد.

نسبت شیر به آب

نسبت استفاده از شیر در تهیه چای ماسالا، بسته به ذائقه‌ی شما می‌تواند متفاوت باشد. معمولاً نسبت شیر به آب ۱ به ۳ است. به این صورت که ابتدا چای سیاه و ادویه‌ها را با ۳/۱ لیوان آب می‌جوشانند تا عطر و طعم ادویه ها استخراج شود. سپس ۳/۲ لیوان شیر را به این ترکیب اضافه کرده و پس از چند دقیقه از روی حرارت برداشته و سرو می‌کنند.

به طور کلی اگر چای غلیظتری دوست دارید؛ می‌توانید نسبت شیر را افزایش داده یا حتی آب را از این ترکیب حذف کنید. حتی اگر چای ماسالا سبک‌تر دوست دارید یا از خوردن انواع شیر (لبنی یا غیر لبنی) پرهیز دارید می‌توانید شیر را از این ترکیب حذف کنید. اما در هر حال چای ماسالا بدون شیر یا با شیر یک نوشیدنی عالی و منحصر به فرد برای لذت بردن از مطالعه‌ی یک کتاب خوب در یک عصر سرد پاییزی است.

توجه: مطالب بخش مجله سلامتی پاراج، از منابع خارجی ترجمه شده وتنها جنبه  اطلاع‌رسانی و آموزشی دارد؛ از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شود و نباید آن را جایگزین مراجعه به پزشک جهت درمان و تشخیص دانست. 

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه مجموعه پاراج

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *