آموزش, اطلاعات عمومی

رژیم غذایی در کنترل دیابت

رژیم غذایی کنترل دیابت

رژیم غذایی کنترل دیابت(قند خون)

یکی از روش‌های بسیار مهم در کنترل دیابت و جلوگیری از عوارض دیابت توجه به رژیم غذایی است. چرا که با کنترل و تفکر روی آنچه که می‌خوریم یا می‌آشامیم می‌توان با کنترل دیابت، یک زندگی عادی را پیش گرفت. مصرف کنترل شده‌ی انواع کربوهیدرات، پروتئین و فیبر کافی از رژیم‌های مهم در دوران دیابت است. نوشیدن آب فراوان، انواع چای غیر شیرین، انوع دمنوش‌ها و قهوه بدون شکر و کم کالری می‌تواند در کنترل دیابت موثر باشد. افراد مبتلا به دیابت با توجه به نوع و نسبت مواد غذایی دریافتی و توجه به رژیم غذایی و کنترل دیابت می‌توانند مانند سایر افراد سالم از وعده‌های غذایی روزانه خود لذت ببرند. در این مقاله قصد داریم با این بیماری و مقابله با آن بیشتر آشنا شویم.

دیابت چیست

در بدن غده‌ای به نام پانکراس وجود دارد. وظیفه اصلی این غده ترشح هورمون انسولین است. وقتی غذا یا نوشیدنی می‌خوریم گلوکز وارد خون می‌شود. سلول‌های بدن برای سوخت و ساز و تامین انرژی به گلوکز احتیاج دارند. اما گلوکز نمی‌تواند به تنهایی وارد سلول‌ها شود. وظیفه انسولین این است که گلوکز یا قند را از جریان خون گرفته و به سلول‌های بدن برساند. تا سوخت و ساز بدن توسط سلول‌ها انجام شود. اگر ترشح انسولین دچار اختلال شود میزان قند در خون افزایش پیدا کرده و فرد دچار دیابت می‌شود. در این حالت با وجود این که قند زیادی در خون وجود دارد اما بدن به دلیل اختلال در ترشح هورمون انسولین، نمی‌تواند از این قند استفاده کند. سطح قند خون افزایش یافته اما بدن همچنان انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های خود ندارد.

عوارض دیابت

انواع دیابت و علائم آن‌ها

دیابت دارای ۲ نوع دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ است. در دیابت نوع ۱ غده‌ی پانکراس انسوین تولید نمی‌کند. نشانه‌های دیابت نوع ۱ شدید و ناگهانی است. علائمی چون تاری دید، تشنگی شدید، تکرر ادرار، خستگی شدید، گزگز دست و پا و عفونت‌های پی در پی ادرار یا بند نیامدن خون در جراحت‌ها می‌تواند نشان دهنده ابتلا به دیابت نوع ۱ باشد. در  دیابت نوع ۲ انسولین در بدن تولید می‌شود اما یا عملکرد درستی ندارد یا میزان آن در بدن کم است. دیابت نوع ۲ دارای علائم بسیار خفیفی است و حتی گاهی اوقات علائم خاصی بروز پیدا نمی‌کند.

عوارض دیابت

• فشار خون بالا

بدن فردی که مبتلا به دیابت است انسولین تولید نمی‌کند. همین امر موجب پایین آمد سطح کلسترول و  افزایش چربی‌های مضر می‌شود. مقاوت به انسولین موجب تنگ شدن عروق و شریان‌ها و افزایش فشار خون می‌شود. بنابراین درصد بالایی از افرادی که دیابت دارند از فشار خون بالا رنج می‌برند.

کنترل دیابت

• کاهش بینایی

یکی از عوارض دیابت در نوع حاد و شدید کاهش دید و از دست دادن بینایی است. کاهش سطح کلسترول و عدم جذب گلوکز در خون از عوامل ایجاد تاری دید و نابینایی است. لذا افراد مبتلا به دیابت با کنترل مداوم و شش ماهه باید از روند پیشروی بیماری و ایجاد آثار مخرب احتمالی این بیماری در بدن خود مطلع شوند.

• پایین آمدن سطح تمرکز و فعالیت‌های ذهنی

از جمله عوارض دیابت در سنین بالا کاهش میزان شنوایی است. بیماری دیابت با آسیبی که به رگ‌های کوچک در گوش ایجاد می‌کند می‌تواند سرعت بیماری ناشنوایی در سنین بالا را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. کاهش شنوایی به طور معمول با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد. اما سرعت این اتفاق در صورت ابتلای فرد به بیماری دیابت افزایش پیدا می کند.

مشکلات کلیوی، تخریب کلاژن و آسیب به بافت استخوان‌ها، دندان‌ها و لثه، گزگز یا مور مور شدن و بی حسی و بی حالی دست و پاها، تاخیر در التیام زخم‌های بدن، ناتوانی جنسی از عوارض دیابت در نوع حاد است. لذا توصیه می‌شود علاوه بر رعایت سبک زندگی سالم و کنترل خوراک و آشامیدنی‌های روزانه از چکاپ‌های سالانه غافل نشوید. تا اینکه از پیشروی و عوارض دیابت در مراحل اولیه جلوگیری کنید.

چه افرادی دچار دیابت می شوند

  • ژنتیک، افرادی که خواهر یا برادر مبتلا به دیابت دارند.
  • چاقی در افراد به ویژه چاقی‌های شکمی سنین بالای ۴۵ سال
  • بالا بودن فشار خون
  • عدم ورزش حداقل دو بار در هفته
رزژیم غذایی و دیابت

کنترل دیابت

• رعایت سبک زندگی سالم

یکی از روش های بسیار مهم در کنترل دیابت توجه به خوردنی و آشامیدنی هاست. چرا که با کنترل و تفکر روی آنچه که می خوریم میتوان این بیماری را سال ها کنترل کرده و یک زندگی عادی را پیش گرفت. مصرف کنترل شده ی انواع کربوهیدرات ها، پروتئین و فیبر کافی از رژیم های مهم در دوران دیابت است. نوشیدن آب فراوان، انواع چای غیر شیرین، انوع دمنوش‌ها و قهوه بدون شکر و کم کالری می‌تواند در کنترل دیابت موثر باشد.

• وزرش مداوم و کاهش وزن

انجام حرکت‌های ورزشی مستمر و روزانه، حساسیت بدن به انسولین را افزایش داده و منجر به جذب گلوکز در سلول‌ها می‌شود. همین امر به کنترل و ایجاد قند خون به میزان نرمال در بدن و کنترل دیابت کمک می‌کند.

• زمان بندی دریافت رژیم غذایی

مصرف هیچ یک از مواد غذایی به طور  کامل برای افراد دیابتی ممنوع نیست. افراد مبتلا به دیابت باید به زمان بندی دریافت مواد غذایی و انسولین برای کنترل دیابت دقت ویژه‌تری کنند. شاخص گلیسمی و بار گلیسمیک موارد دیگری هستند که باید در برنامه‌ریزی غذایی به منظور کنترل دیابت مد نظر قرار گیرند. غذاهایی که شاخص و بار گلیسمیک پایینی دارند، قند خون را آهسته‌تر از غذاهایی با شاخص یا بار گلیسمیک بالا جذب می‌کنند.

دریافت وعده‌های غذایی کم حجم‌تر و با تعداد بیشتر، بهتر از دریافت یک یا دو وعده‌ی غذایی حجیم در طول شبانه روز است. افراد مبتلا به دیابت با توجه به نوع و نسبت مواد غذایی دریافتی و کنترل دیابت می‌توانند مانند سایر افراد سالم از وعده‌های غذایی روزانه خود لذت ببرند.

 

هشدار: مطالب موجود در این وبلاگ فقط برای اهداف اطلاعاتی ارائه شده است. این اطلاعات عمومی است و به هیچ عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های پزشکی نخواهد بود. زنان باردار، شیرده یا افراد مبتلا به بیماری خاص، قبل از مصرف این محصول با پزشک خود مشورت نمایید.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه مجموعه پاراج

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “رژیم غذایی در کنترل دیابت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *