اطلاعات عمومی, سبک زندگی

تندرستی در سرما با دمنوش پونه

دمنوش پونه

تو فصل سرما با دمنوش پونه تندست باشیم

اگر به دنبال یک نوشیدنی گرم مناسب فصل سرما هستید؛ احتمالاً دمنوش گیاهی حاوی پونه، یک گزینه بسیار عالی است. در فصل سرما بسیاری از بیماری‌های عفونی و ویروسی شیوع پیدا می‌کنند. از این رو مصرف مواد غذایی که خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارند بسیار توصیه می‌شود. دمنوش پونه با خاصیت ضد میکروبی از بروز سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند. از طرفی در ماه‌های سرد سال بهتر است مواد غذایی با طبیعت گرم و خشک را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم. دمنوش پونه دارای طبیعت گرم و خشک بوده و برای تعادل مزاج بدن بسیار مناسب است.

آشنایی با گیاه پونه

پونه که به نام‌های فودنه، پودنه، فودنج و نعنا خالواش هم شناخته می‌شود گیاهی از خانواده‌ی نعنائیان می‌باشد. پونه به دو صورت جویباری و کوهی می‌روید. مرغوب‌ترین نوع پونه، پونه کوهی است. بهترین زمان چیدن این گیاه پرخاصیت اوایل بهار و در ماه اردیبهشت است. هرچقدر خاک محل رشد این گیاه مرطوب و غنی از مواد آلی مانند کود برگ باشد؛ این گیاه مرغوب‌تر و عطر و طعم آن نیز بهتر است. در شهر‌های مختلف ایران این گیاه رشد می‌کند  و وابسته به آب و هوا کیفیت آن نیز متفاوت است. این گیاه استثنایی هم به صورت خشک شده هم به صورت دمنوش یا به صورت روغن پونه استفاده می‌شود. روغن پونه از کیفیت گرم و بی حس کنندگی برخوردار است و در ماساژ برای کمک به درمان درد عضلات و مفاصل استفاده می‌شود. در تعدادی از داروهای بی‌حسی موضعی دندان از  روغن پونه استفاده می‌شود. طعم پونه اگر به تنهایی مصرف شود تلخ و گس است. اما پس از استفاده در دهان احساس خنکی می‌کنید و علت همین حس در هنگام مصرف آدامس‌های نعناع و پونه وجود همین خاصیت خنک کنندگی این گیاه است. بوی پونه تقریباً تند و قابل تشخیص است. در بسیاری از دمنوش‌های گیاهی حاوی پونه، عطر پونه تقریباً غالب است. جالب است بدانید که عطر و بوی دم کرده‌ی پونه در عین این که فضای خانه را پر می‌کند حشرات موذی را نیز دور می‌کند. به همین دلیل برخی از افراد پونه را در گلدان‌هایی کاشته و آن را در بالکن یا آشپزخانه نگهداری می‌کنند.

گیاه پونه دارای اسانس روغنی فرار به نام منتول است که همین عطر تند و جذاب آن از این روغن فرار نشات گرفته است. پونه حاوی ویتامین‌های  A و B و C و کلسیم و مقداری تانن می‌باشد. از دیرباز پونه به طور سنتی برای درمان سرماخوردگی، بهبود مشکلات تنفسی، درمان بیماری‌های مثانه و بیماری کبد، برطرف کردن نفخ شکم و کاهش درد معده مورد استفاده قرار می‌گرفته است. همچنین به دلیل خاصیت قاعده آوری از آن برای سقط جنین یا شروع دوره قاعدگی استفاده شده است.

خواص دمنوش پونه کوهی

• پونه یک گیاه آرامبخش

دمنوش پونه ممکن است خواص آرام بخشی داشته باشد. منتول بالای موجود در گیاه پونه و اکثر گروه نعناعیان برای کاهش سردرد و آرامش ذهن بسیار موثر است. در گذشته از پونه برای مقابله با صرع استفاده می‌شد. در تعدای از تحقیقات خاصیت آرام بخشی پونه به اثبات رسیده است. بنابراین احتمالاً پونه به آرامش اعصاب و رفع مشکلات خواب افراد کمک می‌کند. به همین دلیل از روغن پونه در ماساژ درمانی و ایجاد حس آرامش و  راحتی استفاده می‌شود. همچنین برای خواب بهتر از دمنوش پونه با ترکیب گیاه اسطوخودوس و پونه استفاده کنید. دمنوش پونه آرام‌بخش و مُسکن خوبی است. دمنوش پونه به ایجاد آرامش، کاهش عصبانیت و بهبود مشکلات خواب کمک می‌کند. دمنوش سلامت پاراج حاوی پونه کوهی یک گزینه بسیار عالی برای داشتن خواب راحت و آرام است می‌توانید برای سفارش آنلاین آن اینجا کلیک کنید. مطالعه‌ای در سال ‌۲۰۱۹ انجام شد که نشان داد پونه کوهی رفتارهای افسردگی ناشی از استرس را کاهش می‌دهد. کارواکرول که در این گیاه یافت می‌شود با بهبود سطح دوپامین در موش‌ها ارتباط داشت. مطالعات نشان داد اگر این گیاه به صورت منظم و با دوز پایین مصرف شود احتمالاً به تسکین علائم افسردگی و ایجاد احساس رفاه کمک می کند.
• مبارزه با عفونت‌ها با دمنوش پونه

پونه کوهی یکی از بهترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی است. قوی‌ترین سلاح برای نابودی عفونت‌های زنانه است. یکی از مهم‌ترین خواص پونه مبارزه با عفونت‌هاست. بنابراین مصرف آن برای بهبود عفونت‌های مجاری ادراری، کلیه و رحم توصیه می‌شود. دمنوش پونه به دلیل دارا بودن تیمول و ترکیب دیگری به نام کارواکرول از بدن در برابر طیف وسیعی از باکتری‌‌ها و عفونت‌ها محافظت کند. در واقع دمنوش پونه کوهی برای عفونت یک عامل تحریک کننده به شمار می‌آید که می‌تواند تولید سلول‌‌های سفید خون را افزایش داده و روند بهبود بیماری‌ها را سرعت بخشد. مصرف مقادیر اندک روغن پونه به نابودی میکروب‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند.

• دمنوش پونه و درمان دردهای بدن

به گفته ی بوعلی سینا، تندی و تلخی پونه بسیار نرم کننده است. به ویژه پونه کوهی از پونه جویباری موثرتر است. از خواص پونه این است که خون را به سمت پوست می کشد و قرحه آور است. این گیاه شگفت انگیز بسیار گرمی بخش است و خشک شده و خرد شده ی آن نیز گرم کننده است. یکی از خواص دمنوش پونه کوهی ضد باکتریای بودن آن است. از گذشته گیاهانی با طبع گرم و خشک برای درمان دردهای مربوط به بدن استفاده می‌کردند. روغن پونه نیز مانند خود این گیاه از کیفیت گرم و بی حس کننده‌گی برخوردار است. به همین دلیل استفاده از روغن پونه به نام منتول در ماساژ، به درمان درد مفاصل  و عضلات کمک می کند. دمنوش پونه درمان خوبی برای کاهش دردهای ناشی از بیماری‌های روماتیسم و آرتریت است. برای تاثیر بهتر می‌توان از ضماد روغن پونه برای کاهش درد استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که روغن پونه یک روغن بسیار قوی است و هرگز نباید بیش از حد از آن استفاده کنید. بهتر است روغن پونه را با روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کرده تا از تحریکات پوستی جلوگیری شود.

• تنظیم دوره ی قاعدگی با دمنوش پونه

در طول سال‌ها از این مصرف پونه، به خاطر خواص ایمنوگرافی، برای تحریک قاعدگی در خانم‌هایی که چرخه نامنظم دارند یا در افرادی که حتی قاعدگی ندارند استفاده می‌شود. اگرچه گزینه‌های جایگزین زیادی برای تحریک قاعدگی وجود دارد، که بسیاری از آنها ممکن است ایمن‌تر از پونه باشد. در بسیاری از درمان‌های سنتی، دمنوش پونه به عنوان یک گیاه قاعده‌آور مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمنوش پونه باعث انقباضات در رحم می‌شود و به جریان قاعدگی کمک می‌کند. برای افرادی که عمل جراحی در پیش دارند مصرف بیش از حد دمنوش پونه توصیه نمی‌شود. زیرا باعث رقیق شدن خون شده و ممکن است در بند آمدن خون اختلال ایجاد کند.

• درمان اختلالات گوارشی با

گیاه پونه دارای خواص ضد اسپاسم است که می‌تواند به تسکین درد معده یا گرفتگی معده کمک کند. از دمنوش پونه و ساقه‌ی آن می‌توان برای کاهش دردهای معده و روده کمک کرد. دمنوش پونه را می‌توان جایگزین بسیاری از داروهای ضد اسپاسم در نظر گرفت. این گیاه با کمک به دفع و حذف گازهای انباشته در روده و معده دردهای شکمی را تسکین می‌دهد. با رجوع به کتب طبی سنتی گذشته در می‌یابیم که از دم کرده‌ی پونه برای سلامت عمومی دستگاه گوارش و درمان اختلالات شایع گوارشی استفاده می‌شده است. بسیاری از طرفدران مصرف این گیاه معتقدند که برای بهبود عملکرد کبد و تولید صفرا نیز موثر است. اما در مصرف آن باید اعتدال را رعایت کرد.

یک قاشق چای خوری پونه کوهی که برای دم  کردن دمنوش پونه استفاده می‌شود؛ حاوی ۵/۰گرم فیبر است. اگرچه ممکن است مقدار کمی باشد اما بر سلامت دستگاه گوارش بی‌تاثیر نیست. فیبر یک عنصر اساسی در سیستم گوارش است. زیرا حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و حرکت غذادر روده را تسهیل می‌کند. همین امر باعث دفع بهتر و سلامت روده می‌شود. با حفظ سلامت روده جذب مواد مغذی نیز افزایش پیدا می‌کند و همین امر سلامت عمومی بدن را به دنبال دارد.

• درمان سرما خوردگی و آنفولانزا

یکی از ترکیبات مهم پونه وجود روغنی به نام منتول است. از این روغن در ساخت بسیاری از داروها استفاده می‌شود و بسیاری از خواص مهم و شگفت انگیز پونه از وجود این روغن نشات می‌گیرد. از خواص دمنوش پونه به واسطه روغن منتول، تسکین علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا است. پونه خاصیت خلط آوری داشته و باعث شل شدن خلط و دفع آن از سیستم تنفسی می‌شود. در صورت داشتن علائم سرماخوردگی مصرف دمنوش حاوی پونه کوهی را در برنامه خود قرار دهید و از خواص شگفت انگیز آن بهرمند شوید. از طرفی پونه تب‌بُر است و به کاهش تب ناشی از آنفولانزا و سرماخوردگی کمک ‌می‌کند. به این صورت که پونه با افزایش تعرق بدن، منجر به کاهش تب می شود.

• افزایش ترشح صفرا

استفاده از پونه باعث می شود تا ترشح صفرا شما افزایش پیدا کند و این امر به سلامت بدن کمک می کند.

• سلامت ریه ها

یکی دیگر از خواص پونه که می توان به آن اشاره کرد رفع ترشحات انباشته شده در ریه می‌باشد که برای درمان بیماری‌های مختلف به مانند برونشیت و سرماخوردگی موثر است. به این صورت که با شل کردن خلط موجود در مجاری تنفسی به دفع آن کمک کرده و سیستم تنفسی را تقویت می کند.

• پوست شاداب با ماسک پونه

شست و شوی نامنظم صورت، وجود چربی پوست و ماندگاری برخی از لوازم آرایش روی پوست موجب تجمع باکتری و ایجاد جوش‌های پوستی می‌شود. با استفاده از ماسک پونه می‌توان از بروز جوش‌های چرکی جلوگیری کرد. زیرا گیاه پونه دارای خاصیت ضد باکتریایی است. بنابراین پونه به عنوان یک نوع آنتی‌بیوتیک طبیعی در مقابل باکتری‌های بیماری‌زا عمل می‌کند. برای این منظور از عرق خالص گیاه پونه بر روی پوست صورت استفاده کنید. یک دستمال کاغذی صاف را با عرق پونه آغشته کنید و مانند ماسک روی پوست صورت خود بگذارید. پونه ممکن است برای برخی از افراد ایجاد حساسیت کند. قبل از استفاده از ماسک عرق پونه مقداری از آن را روی بازو یا مچ دست بکشید. در صورت قرمز نشدن یا نداشتن خارش می‌توان از آن روی پوست صورت استفاده کرد.

• پونه گیاه ضد اسهال و عفونت روده

اسهال یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی و درمانی در سراسر دنیاست. براساس تحقیق صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطالعه‌ای با هدف بررسی تاثیر پودر برگ گیاه پونه در درمان اسهال حاد غیرباکتریایی کودکان انجام گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که گیاه پونه به عنوان دارویی گیاهی دارای اثر ضد اسهال بالایی است. علاوه‌بر این مطالعات مردم‌شناسی نشان داد که بسیاری از جوامع سنتی برای درمان اسهال از عرق گیاه پونه جویباری استفاده می‌کنند.

دمنوش پونه به گوارش کمک می‌کند و به لطف خاصیت ضدانقباضی‌اش، یکی از درمان‌های عالی برای تسکین و کاهش دردهای معده به‌شمار می‌رود. یکی دیگر از خواص پونه خاصیت صفرا آوری آن است و با تحریک کبد، منجر به تولید صفرا می‌شود. بنابراین مصرف معتدل پونه برای کسانی‌که می‌خواهند تعادل اسید و باز را حفظ کنند و از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنند، مفید است.

در دوران شیردهی باید از این گیاه با احتیاط استفاده کنید و زیاده روی نکنید چرا که برای نوزاد شما مضر است. به یاد داشته باشید که در روز بیش تر از ۲ فنجان دمنوش پونه مصرف نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *