آموزش, اطلاعات عمومی

تشخیص چای ماسالا اصل

تشخیص چای ماسالا اصل

چای ماسالا این روزها به نوشیدنی محبوبی تبدیل شده که به عنوان رقیب بسیاری از دمنوش‌ها مورد استقبال قرار گرفته است. برندها و انواع متفاوتی در بازار وجود دارد. با توجه به این که هنوز برندهای قوی برای این نوشیدنی محبوب متولد نشده؛ تشخیص چای ماسالا اصل تا حدی برای مصرف کنندگان دشوار است. برا‌ی تشخیص چای ماسالا اصل ابتدا باید شناخت کاملی از انواع چای ماسالا و ترکیبات چای ماسالا داشته باشیم. تا بتوانیم نوع اصل یا غیر اصل آن را از هم تشخیص دهیم.

چای ماسالا یا همان شیر چای ادویه دار

راه‌های متفاوتی برای تشخیص ماسالا اصل و تست طعم آن وجود دارد. اما قبل از این شما باید ادویه‌های تشکیل دهنده این چای را بشناسید. در واقع ترکیبات چای ماسالا شامل چای سیاه، شیر، شیرین کننده و ادویه‌هایی مانند هل، میخک، دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه، رازیانه و … است. نسبت‌های مختلف از این ترکیبات طعم‌های متفاوتی را ایجاد می کند.

در واقع شما باید برای تشخیص چای ماسالا اصل، طعم ادویه‌ها را خوب بشناسید. به طور کلی ادویه‌های زنجبیل، هل، میخک و دارچین دانه‌های فلفل سیاه ادویه‌های غالب هستند. دارچین و هل طعم ظریفی ایجاد می‌کنند و طعم آتشین چای ماسالا از وجود زنجبیل و فلفل سیاه ایجاد می‌شود. چرا که این ادویه‌ها به راحتی در دسترس هستند. در هند باستان هم از این ادویه‌های پایه استفاده می‌شد. وانیل، جوز هندی، بادیان ستاره‌ای نیز در برخی ترکیبات چای ماسالا استفاده می‌شوند. هر چقدر به سمت غرب حرکت کنیم؛ افزودنی‌هایی مثل قهوه، کاکائو و زعفران به ترکیبات چای ماسالا اضافه می‌شود.

انواع چای ماسالا

• چای ماسالا برگ سست (برگ گشاد)

ترکیبات چای ماسالا برگ گشاد، شامل ادویه‌هایی مانند میخک، هل، دارچین، زنجبیل، جوز هندی و .. همراه با چای سیاه برگ گشاد است. در بین انواع چای ماسالا، نوع برگ گشاد برای افرادی که مایل هستند محتویات دمنوش‌های ترکیبی را ببینند؛ احتمالاً جذاب است. شما هنگام باز کردن بسته تمامی ادویه‌ها را به صورت کامل و آسیاب نشده مشاهده می‌کنید که با چای سیاه مخلوط شده‌اند. در این حالت از ماهیت چای سیاه و ادویه‌ها موجود در آن  مطلع هستید. در انتخاب چای ماسالای برگ گشاد به برند انتخابی خود دقت کنید تا از کیفیت چای سیاه و ادویه‌ها خاطر جمع باشید.

o دم کردن چای ماسالا برگ گشاد: ابتدا لازم است چای ماسالا برگ گشاد را به مقدار دلخواه درون قوری ریخته و روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا خوب دم بکشد. در ظرفی دیگر شیر را بجوشانید. پس از جوش آمدن شیر، چای ادویه دار دم شده را به نسبت ۱ به ۳ به شیر در حال جوش اضافه کنید. کمی زمان بدهید تا عطر ادویه‌ها به خوبی استخراج شود. سپس از روی حرارت برداشته، در فنجانی ریخته و سرو کنید. برای شیرین شدن چای ماسالا می‌توانید از عسل یا شکر استفاده کنید.
مصرف چای ماسالا اصل

• چای ماسالا پودری

با وجود زندگی‌های پرمشغله و کمبود وقت کافی برای اختصاص دادن به سرو انواع نوشیدنی، بسیاری از افراد به دنبال نسخه‌های فوری انواع چای‌ها یا دمنوش‌ها هستند. در بین انواع چای ماسالاها، چای ماسالا پودری به دلیل اینکه زمان کمتری برای آماده شدن احتیاج دارد به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. در تهیه‌ی چای ماسالای پودری تمام ادویه‌ها به همراه چای سیاه آسیاب می‌شوند. در ترکیبات چای ماسالا پودری  از  پودر شیر و پودر شکر نیز استفاده می‌شود.
o طریقه مصرف چای ماسالا پودری: برای مصرف چای ماسالا پودری می‌توانید پودر ماسالا را به شیر در حال جوش اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا عطر ادویه‌ها به خوبی استخراج شود. در صورت عدم دسترسی به شیر می‌توانید پودر ماسالا را در آب جوش حل کرده و میل نمایید. ادویه و چای آسیاب شده در چای ماسالا پودری ته نشین می‌شوند. بهتر است قبل از مصرف با استفاده از توری چای، صاف کرده و میل نمایید.
ترکیبات چای ماسالا اصل

تشخیص چای ماسالا اصل (ماسالا پودری)

• هر چقدر میزان ادویه‌ها در چای ماسالا پودری بیشتر باشد، عطر چای بیشتر است. چرا که ادویه‌ها عمده‌ترین قسمت ترکیبات چای ماسالا را تشکیل می‌دهند. پودرهای ماسالا که عطر ضعیف و کمی دارند، نشان دهنده‌ی وجود پودر شیر و شکر بالا هستند. از مهم ترین نکات تشخیص چای ماسالا عطری توجه به عطر و طعم ادویه ها است.
• رنگ چای ماسالا پودری، قهوه‌ای مایل به کِرِم رنگ است. چای ماسالای سفید رنگ یا قهوه‌ای خیلی تیره نیز غیر عادی است و باید در خریداری آن دقت کنید.
• به دلیل تند بودن ادویه‌ها، در مراحل تولید در حد استاندارد پودر شکر اضافه می‌شود. تا عطر و طعم تند ادویه‌ها ملایم‌تر و دلنشین‌تر شود. چای ماسالای بیش از حد شیرین، نشان دهنده‌ی شکر بالاتر از حد استاندارد در ترکیبات چای ماسالا است و سلامتی را به خطر می اندازد.

هشدار: مطالب موجود در این وبلاگ فقط برای اهداف اطلاعاتی ارائه شده است. این اطلاعات عمومی است و به هیچ عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های پزشکی نخواهد بود. زنان باردار، شیرده یا افراد مبتلا به بیماری خاص، قبل از مصرف این محصول با پزشک خود مشورت نمایید.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه مجموعه پاراج

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *