آموزش

طرز تهیه میوه خشک خانگی

تهیه میوه خشک در منزل

 در این مقاله در مورد نحوه تهیه میوه خشک خانگی در خدمتتون هستیم. علت اینکه بسیاری از مردم به خوردن میوه خشک متوسل شده‌اند چیست؟ خوردن میوه‌ها به دلیل  داشتن انواع مواد مغذی، املاح و ویتامین‌ها بسیار توصیه شده است. اما خوردن تنها یک میوه به تنهایی کافی نیست. به گفته‌ی متخصصین، افراد باید میوه‌های متنوع را بخورند تا مواد مغذی را دریافت کرده و از خواص آن‌ها برای داشتن بدن سالم بهره‌مند شوند. اما در حقیقت تهیه‌ی تمام میوه‌ها برای عموم مردم امکان پذیر نیست. بسیاری از میوه‌ها در تمام فصول سال در دسترس نیستند. از طرفی تهیه‌ی انواع میوه‌ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای نگهداری میوه‌ها و افزایش ماندگاری آن‌ها در تمام فصول سال هستند. روش‌هایی از جمله تهیه‌ی کمپوت یا فریزری کردن یا تهیه‌ی میوه خشک خانگی برای بسیاری از افراد جالب و کاربردی است.

علاوه بر افزایش ماندگاری و در دسترس بودن میوه در تمام سال، برخی افراد برای جلوگیری از دور ریختن میوه‌ها اقدام تهیه میوه خشک خانگی می‌کنند. برای تهیه میوه خشک خانگی روش‌های مختلفی وجود دارد. از جمله خشک کردن در آفتاب، خشک کردن در فر یا ماکروفر و خشک کردن میوه در دستگاه میوه خشک کن خانگی. در این مقاله قصد داریم با دو روش خشک کردن میوه آشنا شویم.  

راحت ترین روش تهیه میوه خشک در منزل : خشک کردن میوه در آفتاب

از دیر باز برای تهیه میوه خشک در منزل از روش‌های خشک کردن میوه‌ها در برابر نور آفتاب یا سایه استفاده می‌شد. انواع کشمش، برگه زردآلو، آلو در برابر آفتاب پهن می‌شد تا آب آن تبخیر شود. گاهی اوقات نیز برای جلوگیری از سیاه شدن میوه و سبزیجات، آن‌ها را در سایه پهن می‌کردند تا به مرور آب آن تبخیر شده و خشک شوند.

میوه‌هایی که در آفتاب خشک می‌شوند عموماً خوشمزه با طعم و مزه‌ی طبیعی و بدون مواد نگهدارنده هستند. بسیاری از تولید کنندگان تجاری میوه‌هایی از قبیل انواع کشمش، زردآلو، هلو و آلو را در مقابل آفتاب خشک می‌کنند. بدیهی است خشک کردن میوه در مقابل آفتاب بسیار راحت و کم هزینه است. این روش نیازی به صرف نیروی برق و گاز یا خریداری دستگاه‌های گران قیمت ندارد. در واقع خشک کردن میوه در مقابل آفتاب هیچ محدودیتی ندارد. 

تهیه میوه خشک در خانه

نکات مهم در خشک کردن میوه در آفتاب

اما نکاتی را باید رعایت کرد تا کیفیت میوه خشک‌ها افزایش پیدا کند. برای خشک کردن میوه در مقابل آفتاب بعد از چیدن برش‌های میوه را روی سینی‌های مخصوص، با رعایت نکاتی آن‌ها را در مقابل آفتاب قرار می‌دهند، تا خشک شوند.  برای به دست آوردن میوه خشک‌هایی با کیفیت بهتر است از سبدهایی که امکان گردش هوا اطرف میوه‌ها را فراهم می‌کند؛ استفاده شود. باید دقت شود سینی‌هایی که برای قراردادن میوه‌ها استفاده می‌شود بدون رنگ بوده تا سرب موجود در رنگ، به میوه‌ها سرایت نکند.

برای جلوگیری از نشستن غبار بر روی میوه‌ها بهتر است سینی‌های حاوی میوه‌ها در سطوح عاری از غبار، خاک، شن و ماسه قرار بگیرند. همچنین با قرار دادن توری‌های نازک بر روی میوه‌ها از نشستن انواع حشرات جلوگیری شود. بهتر است هنگام بروز باد سینی‌ها به محوطه‌ی سرپوشیده انتقال داده شوند. البته خشک کردن زیر نور آفتاب به شرایط اقلیمی هر منطقه بستگی دارد. برای مثال در شهرهای شمالی ایران به دلیل رطوبت زیاد موجود در هوا، فرایند خشک شدن با تاخیر اتفاق می‌افتد. بهترین زمان خشک کردن میوه در این مناطق، فصل تابستان و زیر نور تند خورشید تابستان است. در بسیاری از شهرهای ایران امکان خشک کردن میوه در فصول سرد سال امکان پذیر نیست. در این شرایط بهتر است، از گرمای فر، شوفاژ یا ماکروفر برای خشک کردن انواع میوه‌های پاییزی و زمستانی استفاده شود.

طرز تهیه میوه خشک خانگی

تهیه میوه خشک در منزل با فر

برای خشک کردن میوه در فر ابتدا باید میوه‌ها را با استفاده از یک چاقوی تیز به برش‌های نازک تقسیم کنید. سپس سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و برش‌های میوه را روی سینی قرار دهید. دمای فر را در ۲۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. لازم است تا درِ فر را برای خروج رطوبت موجود در میوه‌ها کمی باز گذاشته شود. طی فراید خشک شدن میوه‌ها، ابتدا لبه‌های نازک برش‌ها خشک شده و سپس مرکز برش‌های میوه که ضخیم‌تر است خشک می‌شوند. بنابراین لازم است که هر۳۰ دقیقه یکبار میوه‌ها را جابجا کنیم تا همه‌ی قسمت‌های آن کاملاً خشک شوند. برای میوه‌هایی با رطوبت بالاتر یا برش‌های ضخیم‌تر لازم است تا دمای فر افزایش داده شود. مدت زمان خشک شدن هر میوه به میزان رطوبت آن بستگی دارد. این مدت زمان می‌تواند بین ۱ تا ۴ ساعت متفاوت باشد.

تهیه میوه خشک در منزل

نحوه تهیه میوه خشک خانگی مزه دار شده

برا ی خشک کردن میوه هایی که دارای پوست تلخ هستند؛ مثل پرتقال و نارنگی می‌توانید برش‌های میوه‌ها را قبل از قرار دادن در فر به مدت ۱۵ دقیقه در شهد شیرین قرار دهید. سپس برش‌های آغشته به شهد را روی سینی فر قرار داده و در فر  گذاشته تا خشک شوند. با این روش تلخی پوست پرتقال تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

همچنین برای مزه دار کردن چیپس سیب می‌توانید از دارچین استفاده کنید. به این صورت که پس از چیدن برش‌های نازک سیب در سینی فر روی آن‌ها کمی دارچین بپاشید. با اینکار یک سیب خشک دارچینی خوشمزه خواهید داشت. برخی افراد برش‌های سیب را قبل از قرار دادن در فر، در آب قرمز رنگ لبو قرار می‌دهند؛ تا برش‌های سیب رنگ قرمز یا صورتی به خود بگیرد. سپس آن‌ها را در فر قرار داده و خشک می‌کنند. با این روش سیب خشک صورتی یا قرمز رنگ خواهید داشت که مصرف آن می‌تواند برای کودکان بسیار هیجان انگیز باشد. برای تهیه میوه خشک خانگی روش‌های دیگری مثل خشک  کردن در دستگاه خشک کن خانگی یا ماکروفر نیز وجود دارد. در مقاله‌های بعدی مجله سلامتی پاراج همراه ما باشید.

توجه: مطالب بخش مجله سلامتی پاراج، تنها جنبه  اطلاع‌رسانی و آموزشی دارد؛ از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شود و نباید آن را جایگزین مراجعه به پزشک جهت درمان و تشخیص دانست. 

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه مجموعه پاراج

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *