آموزش, اطلاعات عمومی, سبک زندگی

چرا باید میوه خشک مصرف کنیم؟

میوه خشک

میوه خشک - میوه های خشک - چیپس میوه - انواع میوه خشک - میوه های خشک - میوه های خشک - فواید میوه خشک - فواید میوه خشک

آیا همانطور که علاقمند به مصرف میوه‌های تازه هستید مصرف میوه‌‌های خشک هم برای شما جذاب است؟ اصلاً چرا با وجود میوههای تازه باید میوه خشک مصرف کنیم؟ آیا در برنامه غذایی روزانه شما مصرف میوه‌های خشک جایگاهی دارد؟

همان‌طور که خوردن میوه‌های کامل فواید زیادی دارد، بسیاری از این مزایا هنوز برای همتایان خشک شده‌ی آنها صدق می‌کند. با خروج آب از میوه در فرایند خشک کردن همچنان بسیاری از مواد مغذی و معدنی میوه حفظ می‌شود. بنابراین در نسخه‌ی خشک شده‌ی هر میوه می‌توانید یک میان وعده جذاب و تنقلات سالم سرشار از انواع ویتامین و موادمعدنی میل کنید. اما آیا واقعاً هر نوع میوه‌ی خشک شده برای شما مفید است؟

میوه خشک چه فوایدی دارد؟

بسته‌ی کوچک سرشار از مواد مغذی

اولین و احتمالاً جذاب‌ترین مزیت خوردن میوه خشک، دریافت مواد مغذی در بسته‌ی کوچک و میان وعده‌ای خوشمزه است. مواد مغذی که معمولاً در آن‌ها یافت می‌شود شامل ویتامینA ، ویتامینK ، پلی فنول‌ها و البته فیبر است. مشکل دفع و بیماری‌های گوارشی یکی از مشکلات رایج در بین مردم است. گاهاً به دنبال داروهای مختلف شیمیایی برای درمان مشکلات گوارشی مثل یبوست یا بواسیر ناشی از یبوست هستند. یکی از دلیلی که افراد میوه‌های حاوی فیبر را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند کمک به هضم بهتر غذا و درمان یبوست است. فیبر موجود در میوه خشک می‌تواند به عنوان یک ملین طبیعی واقعاً مفید واقع شود.
یکی دیگر از فواید میوه‌های خشک وجود پلی فنول و آنتی اکسیدان‌هاست. پلی فنول برای سلامت خون افراد مفید هستند. میوه‌های خشک، سرشار از پلی فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که با بهبود جریان خون‌، کاهش آسیب اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را به دنبال دارند. از این رو برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی از جمله سرطان می‌توان مصرف آن‌ها را در برنامه غذایی روزانه قرار دارد.

دریافت سهمیه‌ی روزانه مواد مغذی

به طور طبیعی دستیابی به سهمیه روزانه‌ی مواد مغذی برای شما ممکن است بسیار دشوار باشد. همین مسئله علت اصلی مصرف روزانه ویتامین‌ها و مکمل‌ها در طول روز است. چرا که افراد در چیدن برنامه منظم برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول روز مشکل دارند.  میوه‌های خشک می‌توانند به عنوان مکمل طبیعی با پر کردن سهمیه روزانه – مخصوصاً برای پتاسیم – عمل کنند .بسیاری از آن‌ها منابع خوبی از پتاسیم هستند که بسیاری از ما به طور روزانه از آن استفاده نمی‌کنیم. پتاسیم نقش مهمی در انقباضات ماهیچه‌ای دارد، فشار خون بدن را تنظیم می‌کند، از احتباس مایعات جلوگیری کرده و سیگنال‌های عصبی ورودی و خروجی به مغز را تنظیم می کند.

میوه خشک مناسب برای انواع رژیم ها

اگر چه میوه‌های خشک برای رژیم‌های کم کربوهیدرات مانند کتو مفید نیست، اما در واقع می‌تواند برای کسانی که به دنبال میان وعده در سایر رژیم‌هاهستند مفید باشد. رژیم‌های فاقد گلوتن‌ یا گیاهخواری‌ همگی مجاز به مصرف میوه‌‌ی خشک هستند. هر نوع رژیم غذایی خام نیز اجازه مصرف این خوشمزه‌های جذاب را می‌دهد.

میوه‌های خشک یک خوراکی قابل حمل

برای  سفر جاده‌ای خود به چیزی نیاز دارید که نیازی به یخچال نداشته باشد؟ میوه خشک یک گزینه مغذی کامل است که به راحتی قابل حمل است و برای مدت زمان طولانی از بین نمی‌رود. اگر در حال پیاده روی هستید، اگر رانندگی می‌کنیدیا اگر حتی برای رفتن به محل کار روزانه نیاز به یک تنقلات دم دستی خوشمزه دارید تا با گذاشتن گوشه دهان خود مزه مزه کرده و از آن لذت ببرید؟ خوردن میوه خشک مخلوط ۱۵ میوه پاراج یک انتخاب عالی و متنوع برای یک میان وعده سالم در حال حرکت است. به جای سر زدن به فروشگاه با تنقلات شیرین و چیپس‌های شور که باعث می‌شود سلامتی شما به خط بیفتد، یک اسلایس میوه‌‌ی خشک می‌تواند انرژی طبیعی و پایداری را به شما ارائه دهد.

میوه‌های خشک یک خوراکی قابل حمل

برخی از میوه خشک‌ها مانند موز خشک ، طالبی خشک ، انبه خشک و … به طور طبیعی شیرین هستند. به این معنی که پس از فرایند خشک شدن همچنان شیرینی طبیعی این میوه‌ها حفظ می‌شود. برخی از افراد که سعی می‌کنند وزن خود را کاهش دهند اما هنوز در پایان روز چیز شیرین می‌خواهند. انتخاب مصرف این شیرینی طبیعی به عنوان جایگزین مناسب شیرینی دیگری مانند آبنبات یا شکلات می‌تواند جذاب باشد.

مثلاً با جایگزین کردن یک وعده میوه‌ی خشک شده به جای بستنی، علاوه بر این که طعم شیرین آن را دریافت می‌کنید به احتمال زیاد کالری خود را ذخیره می‌کنید. با مصرف آن همچنین یک گروهی از ویتامین‌ها و مواد مغذی فوق العاده‌ای را دریافت خواهید کرد. هنگام خرید میوه خشک به این موضوع دقت کنید که در ترکیبات آن از شکر برای شیرین کردن میوه یا مواد شیمیایی غیر مجاز برای ثابت نگه داشتن رنگ میوه استفاده نشده باشد.

مقدار مجاز مصرف روزانه میوه‌ خشک

در حالی که مصرف میوه خشک نیاز به شیرینی را رضا می‌کند. اما توجه داشته باشید حین مصرف میوه‌های خشک  کالری و کربوهیدرات بدن شما به سرعت افزایش پیدا می‌کند. از طرفی مدت زیادی طول می‌کشد تا بدن شما بفهمد که سیر شده است. زیرا این خوردنی حجم کمی دارد و ممکن است شما در هر وعده به خاطر جذابیت و خوشمزگی، بیش از مقدار مجاز   میل کرده باشید. همین امر بدن شما را با دریافت بالای کالری و کربوهیدرات مواجه می‌کند. به یاد داشته باشید یک چهارم فنجان یا اندازه‌ی توپ گلف مقدار مجاز مصرف میوه خشک روزانه است. چرا که میزان کالری و انرژی در نسخه‌ی خشک شده میوه‌ متراکم‌تر از همتای تازه‌ی آن هست.  بنابراین اگر هنگام استرس یا بی حوصلگی پرخوری می‌کند حواستان به مقدار مصرف روزانه آن باشد.

میوه‌های خشک شده در حال حاضر یک میان وعده شیرین هستند‌، اما در برخی از انواع (مثل چیپس آناناس کمپوتی) قند اضافه شده است تا شیرین‌تر شود. برخی از آن‌ها شربت اضافه کرده‌اند تا شیرین‌تر شوند یا در شکر غلطانده شده‌اند. در حالی که مصرف قند مهم است (به هر حال، منبع اصلی سوخت مغز ما است) اما تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از حد قند، به ویژه قندهای اضافی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، چاقی، بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

نباید از مصرف قند به طور کامل دوری کرد زیرا می‌تواند به عملکرد مغز کمک کند. یافتن منابع سالم‌تری از آن‌، مانند میوه‌ها و سبزیجات نشاسته‌ای‌ و میوه‌های خشک فاقد قند اضافی و شکر راه بهتری برای تأمین قندهای طبیعی بدن شما است. به علاوه، اکثر این اقلام سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند که علاوه بر قند سایر نیازهای بدن شما را تامین می‌کنند.

مراقب سولفیت‌های رنگ‌های غیر مجاز خوراکی باشید

وارد فروشگاه می‌شوید. میوه‌های خشک رنگارنگ بسیار زیبا به نظر می‌رسند و رنگ‌های دلفریب و جذابی دارند. اما بی خبر از این موضوع هستید که برای ثابت ماندن رنگ این میوه‌ها از مواد شیمیایی استفاده شده است که ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. طبیعی است که میوه‌ها هنگام خشک شدن دچار تغییر رنگ شوند، بنابراین تولیدکنندگان برای حفظ رنگ میوه‌ها از مقدار مجاز و تایید شده‌ی سولفیت‌ها استفاده می‌کنند. اگر سولفیت‌ها بیش از حد مجاز مصرف شود می تواند برای افرادی که به گوگرد حساسیت دارند مضر باشد. از طرفی سولفیت‌ها می‌توانند برای کسانی که از آسم رنج می‌برند واکنش منفی مانند حملات آسم ایجاد کند. پیشنهاد می‌شود که قبل از خرید هر محصول میوه خشک به لیست مواد تشکیل دهنده و برچسب‌های تغذیه‌ای آن توجه کنید. این بهترین راه برای جلوگیری از دریافت هرگونه قند یا سولفیت اضافی در میوه‌های خشک است.

تاریخ انقضا را در نظر داشته باشید

اگرچه میوه‌های خشک شده دارای ماندگاری طولانی هستند‌، اما باید تاریخ انقضا را در نظر داشته باشید. چون این خوردنی میوه است؛ پس طبیعی است که پس از مدت زمانی خاص از بین برود. بنابراین هنگام خرید میوه خشک حتما تاریخ انقضا را بررسی کرده و مطمئن شوید که خوردن آن هنوز ایمن است یا خیر. در ضمن هنگام خرید میوه خشک‌های بسته بندی به بسته بودن در ظرف دقت کنید تا هرگونه هوا و غبار وارد آن نشده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *