اطلاعات عمومی

شب نشینی‌ با تنقلات خانگی خوشمزه

شب نشینی با تنقلات خوشمزه

شب‌ نشینی‌ و دورهمی‌های پاییزی دو سال است که به دلیل شیوع بیماری کرونا،به شدت کاهش یافته است. هنوز هم گاهی دلتنگ شب‌نشینی‌ پاییزی در منزل پدر‌بزرگ و مادربزرگ‌ها هستیم. خوردن تنقلات خانگی خوشمزه و چای قند پهلوی سماوری مادر بزرگ عجب صفایی داشت. ما مانده‌ایم و محصور شدن در قاب گوشی و دورهمی‌های مجازی. نه خبری از چای قند پهلوی مادر بزرگ هست و نه خبری از تنقلات خانگی خوشمزه‌ی مادر بزرگ‌. برای تداعی مزه‌های قدیمی هنوز هم می‌شود با کمی عشق و علاقه طعم‌هایی از جنس تنقلات خانگی قدیمی درست کرد. با چیدن میز تنقلات خوشمزه، می‌توان خاطره‌ی دورهمی‌های قدیمی را با جمع کوچک خانوادگی خودمان تداعی کنیم‌. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه‌ی سه نوع تنقلات خوشمزه را با روشی آسان به شما آموزش دهیم.

شب نشینی با تنقلات خانگی خوشمزه

گندم شادونه

صدای ترق ترق خرد شدن گندم شادونه‌ی مامان بزرگ زیر دندان چه کیفی داشت. جالب است بدانید که تهیه‌ی این تنقلات خانگی خوشمزه بسیار آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. کافی است مقداری گندم را پاک کرده و بشویید. سپس گندم‌ها را داخل محلول آب برنج و کمی جوش شیرین ریخته و حدود دوازده ساعت خیس کنید. گندم‌های خیس خرده را داخل آب کش ریخته تا آب آن گرفته شود و در مقابل آفتاب قرار دهید تا کاملاً خشک شود. در مرحله بعد گندم‌های خشک شده را به همراه شادونه‌ی پاک شده داخل ماهیتابه روی حرارت قرار دهید. درحین تفت دادن مقداری محلول آب و نمک اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا کاملاً برشته شود.

میوه خشک خانگی

در گذشته میوه خشک‌ها در تنوع کمتری خشک می‌کردند. میوه خشک‌های مامان بزرگ‌ها محدود به کشمش‌های خشک شده در سایه یا انواع آلو و برگه زردالوهای خشک شده در آفتاب سوزان تابستان بود. ترکیب برگه زردآلو و گردو به عنوان یک تنقلات خانگی وسوسه انگیز و جذاب برای بچه‌ها بود. اما این روزها به لطف انواع دستگاه‌های خشک کن خانگی ما می‌توانیم تقریباً تمام میوه‌ها را در همه فصول سال خشک کنیم. از آناناس و نارگیل گرفته تا پرتقال و کیوی، تقریباً نسخه‌ی خشک شده‌ی میوه‌های تمام فصل‌های سال، به راحتی در منزل قابل تهیه یا حتی در بازار قابل خریداری هستند.

شب نشینی با تنقلات خانگی خوشمزه
اما شما می‌توانید برخی میوه‌ها مانند انواع سیب، زردالو، هلو یا آلو را در فصل تابستان خشک کرده و برای تنقلات و دورهمی‌ شب‌های پاییزی نگهداری کنید. حتی می‌توانید بسیاری از میوه‌های فصل پاییز مانند انواع سیب پاییزی، خرمالو و کیوی را روی رادیاتور یا داخل فر گاز خشک کنید. با چیدن انواع میوه خشک‌های رنگین، علاوه براین که میز پذیرایی با تنقلات خانگی سالم را دارید؛ میز شما زیباتر و وسوسه انگیز‌تر می‌شود. با تهیه‌ی انواع میوه خشک می‌توانید از خواص بینظیر تمام میوه‌ها نیز بهره‌مند شوید. برای مطالعه‌ی انواع روش‌های خانگی خشک کردن میوه اینجا کلیک کنید.

سوجوق گردو خوشمزه برای شب نشینی

یک شیرینی اصیل و سالم ایرانی نوعی باسلوق است که به سوجوق معروف است. این شیرینی عضو ثابت تنقلات خانگیِ شب نشینی‌های خاطره انگیز و نوستالژی ماست. این شیرینی خوشمزه از مغز گردو، شیره انگور، آرد و ادویه دلخواه تهیه می‌شود. طرز تهیه باسلوق به روشی آسان به صورت زیر است:

شب نشینی با تنقلات خانگی خوشمزه

مواد لازم (برای ۴نفر):

  • آب ۱ پیمانه
  • آرد سفید ۱ پیمانه
  • شیره ی انگور ۱پیمانه
  • گلاب و عرق هل از هر کدام ۲/۱ پیمانه
  • زعفران دم کرده ۱قاشق غذاخوری
  • گردو ۶ یا ۷ عدد

ابتدا گردوها را شکسته، مغز گردو را برای  ده دقیقه در آب گرم ریخته تا نرم شود. سپس مغز گردوها را مانند دانه‌های تسبیح، با استفاده از سوزن استریل به نخ می‌کشیم.

در ظرفی آب گرم، آرد ، شیره، عرق هل و گلاب را روی حرارت گذاشته و هم می‌زنیم. اینکار را مادامی انجام می‌دهیم که غلظت مواد مانند عسل یا فرنی غلیظ شود. برای شیرین‌تر شدن این تنقلات خانگی می‌توانید مقداری شکر به دلخواه به مواد اضافه کنید.

در مرحله ی آخر گردوهای نخ شده را داخل مواد فرو برده تا کاملاً به مواد سوجوق آغشته شود. سپس نخ ها را از جایی آویزان می کنیم تا گرودهای آغشته به شیره کامل خشک شوند. برای ضخیم‌تر شدن سوجوق می‌توانید این کار را دو تا ۳ بار انجام دهید. برای خشک شدن کامل این شیرینی باید صبور باشید. زیرا خشک شدن کامل این شیرینی ۵ تا ۶ روز زمان لازم دارد.

جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه مجموعه پاراج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *