آموزش, اطلاعات عمومی

میوه خشک انجمادی چیست؟

میوه خشک انجمادی
میوه‌ها در واقع آبنبات‌های طبیعت هستند؛ سالم و مقوی که با قندهای طبیعی شیرین شده‌اند. روش‌های مختلفی برای افزایش ماندگاری این نعمت‌های طبیعی وجود دارد. یکی از این روش‌ها خشک کردن میوه به روش انجمادی است. میوه‌ خشک انجمادی پُر از عطر و طعم طبیعی و سرشار از مواد مغذی است. فرایند تولید میوه خشک به روش انجمادی به مراتب پیچیده‌تر است. در این روش ۹۹ درصد از آب موجود در میوه یخ زده بدون تبدیل شدن از حالت مایع، مستقیماً به بخار تبدیل شده و از میوه خارج می شود.

نحوه تولید میوه خشک انجمادی

در این روش ابتدا میوه‌های تازه‌ی اسلایس شده منجمد می‌شوند. سپس درون یک محفظه خلاء برای استخراج تدریجی آب قرار می‌گیرند. پس از آن با اعمال گرما در این محفظه فرایند تصعید اتفاق می‌افتد. به این معنی که آب میان بافتی موجود در میوه یخ زده، بدون اینکه به مایع تبدیل شود به صورت مستقیم به بخار تبدیل شده و از میوه خارج می‌شود. این روش باعث می‌شود که ساختار میوه و مواد مغذی موجود در میوه بدون تغییر باقی بماند. وزن میوه خشک انجمادی کمتر از میوه خشک‌های معمولی است؛ به دلیل آنکه در فرایند تصعید آب بیشتری را از دست می‌دهد.

تفاوت ظاهری میوه خشک به روش انجمادی

میوه خشک‌هایی که در دستگاه‌های خشک کن معمولی و با حرارت خشک می‌شوند دارای بافت نرم‌تر و دارای درصدی رطوبتی بالاتری هستند. همین امر باعث می‌شود اغلب میوه خشک‌ها نرم و انعطاف پذیر باشند. اما میوه خشک انجمادی دارای بافت ترد و شکننده‌تر هستند. همین تفاوت ظاهری میوه خشک‌های انجمادی، تجربه‌ی لذت بخشی از مصرف میوه به صورت خشک شده را به ارمغان می‌آورد.

ماندگاری میوه های خشک انجمادی

 دستورالعمل‌های متفاوتی برای نگهداری هر دو نوع میوه وجود دارد. اما هر دو نوع را می‌توان به عنوان یک میان وعده کامل و مقوی به حساب آورد. میوه خشک‌های معمولی را می‌توان تا ۱ سال با حفظ طعم و مزه، در جای خشک و خنک نگهداری کرد. در صورتی که میوه خشک انجمادی را می‌توان تا چند سال با ماندگاری بالا و بدون از دست رفتن خواص نگهداری کرد! اما نکته مهم در نگهداری میوه خشک‌های انجمادی این است که حتما باید درون محفظه‌ای بدون هوا و رطوبت نگهداری شوند. برای بالا بودن کیفیت میوه‌ها و حفظ تردی، هنگام بسته‌بندی از بسته‌های وکیوم بدون هوا یا همراه با تزریق گاز ازت استفاده می‌شود. بنابراین برای بسته‌بندی این نوع میوه خشک‌ها باید حتماً از دستگاه‌ها و تجهیزات خاص استفاده شود. در صورتی که برای بسته‌بندی میوه خشک‌های معمولی نیاز به امکانات و تجهیزات خاصی نیست.

مزایای میوه خشک انجمادی

در روش‌های رایج برای خشک کردن میوه‌ها، اغلب در دستگاهی با درجه حرارت مشخص قرار می‌گیرند. همین امر باعث ‌ تبخیر آب موجود در میوه می‌شود. اما طی فرایند تبخیر ممکن است که برخی مواد مغذی که مهم‌ترین آن‌ها ویتامین C است تا حد زیادی از بین برود. اما در روش خشک کردن به روش انجمادی میزان مواد مغذی به نسبت روش قبل بیشتر حفظ می‌شود. میوه خشک‌های انجمادی به دلیل بافت تُرد و شکننده تجربه‌ی جالبی برای مصرف میوه خشک هستند.

برخی میوه خشک‌ها در هنگام تولید شکر زده می‌شوند تا تلخی آن‌ها گرفته شود. اما برای تولید میوه خشک های انجمادی از هیچ گونه شکر و مواد افزودنی استفاده نمی‌شود. همین امر این نوع میوه خشک را به یک نسخه‌ی کامل و سالم از مواد مغذی تبدیل کرده است.

معایب این نوع میوه خشک

تکنولوژی مورد نیاز برای خشک کردن میوه به روش انجمادی پیچیده‌تر از روش های رایج برای خشک کردن میوه است. همین مسئله باعث شده تا دستگاه‌های مورد نیاز و هزینه تولید میوه خشک انجمادی بالا باشد. در نتیجه این مسئله باعث افزایش قیمت نهایی مصرف کننده خواهد بود. میوه خشک‌های انجمادی به نسبت میوه خشک معمولی گران‌تر می‌باشند.

 توجه: مطالب بخش مجله سلامتی پاراج، تنها جنبه اطلاع ‌رسانی و آموزشی دارد؛ از این رو توصیه تخصصی پزشکی تلقی نمی‌شود و نباید آن را جایگزین مراجعه به پزشک جهت درمان و تشخیص دانست.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه مجموعه پاراج

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *