سبک زندگی, لایف استایل

رژیم لاغری و میوه خشک

رژیم لاغری و میوه خشک

من رژیم لاغری دارم، میوه خشک برای من مناسبه؟

من عاشق میوه خشک هستم و فکر می‌کردم این نوع میوه سالم است. اما بسیار شنیدم که بعد از خوردن میوه خشک افزایش وزن اتفاق می‌افتد؟ به راستی حقیقت چیست؟ آیا در صورت داشتن رژیم‌ لاغری نباید از میوه خشک استفاده کنم؟ این همه ویتامین، کالری و مواد مغذی موجود در میوه خشک را باید به خاطر محدودیت‌های رژیم لاغری از دست بدهم؟

میوه‌های خشک بسیار کوچکتر از میوه‌های تازه هستند. به این دلیل که در فرایند خشک شدن (چه زیر نور آفتاب چه دستگاه خشک کن) مقدار زیادی آب خود را از دست می‌دهند. بنابراین میزان کالری، قند و مواد مغذی موجود در میوه تازه که بدون تغییر باقی مانده؛ در واقع در یک بسته‌ی کوچکتر متمرکز شده است. از طرفی خوردن میوه خشک بسیار راحتتر از میوه‌ی تازه است و ممکن است در یک وعده مقدار بیشتری خورده شود. در این حالت در یک وعده میوه خشک ممکن است مواد مغذی، قند و کالری بیشتری دریافت کند. علت اصلی افزایش وزن در خوردن میوه خشک در واقع پرخوری و خوردن نا‌آگاهانه‌ی میوه خشک است.

من به ندرت ۳ عدد زردآلو، ۳ آلو و ۳۰ عدد حبه انگور را در یک وعده مصرف می‌کنم. اما هنگام مصرف میوه خشک ممکن است در کمتر از یک ساعت این تعداد میوه را در حجم کوچکتر و خشک شده مصرف کنم! پس بهتر است به مقدار مجاز مصرف هر میوه خشک در شبانه روز آگاه باشم. تا علاوه بر دریافت مواد مغذی از افزایش وزن نیز جلوگیری کنم.

کدام میوه خشک‌ها برای کاهش وزن مناسب هستند؟

آلو خشک

آلوهای خشک انواع مختلفی دارند از آلوهای خشک شده‌ی هسته دار گرفته تا انواع آلوها خشک شده‌ی اسلایسی. از مهم‌ترین خواص آلو خشک محتوای فیبر غذایی آن‌ها است.  فیبر موجود در آلو خشک حرکات پریستالتیک را در روده ها تقویت می‌کند. با تسهیل حرکت مواد غذایی در روده‌ها، مواد زائد و سموم به سرعت از بدن شما خارج می‌شوند. دفع سموم و مواد اضافی، می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. چه میزان آلو خشک برای یک وعده مناسب است؟ ۱۰۰ گرم آلو معادل یک فنجان، حاوی تنها ۲۴۰ کیلوکالری است. اگر شما به دلیل داشتن رژیم لاغری نیاز به کنترل کالری دریافتی روزانه دارید؛ می‌توانید انواع آلو خشک را به عنوان میان وعده  مناسب در نظر داشته باشید.

زردآلو خشک

پس از خوردن زردآلوخشک می‌توانید حداقل تا ۵ ساعت احساس سیری کنید. علاوه بر این  زردآلو خشک سرشار از منیزیم است. منیزیم متابولیسم چربی را تنظیم می‌کند. زردآلو طعم کمی شیرین دارد و می توانید هنگام پختن آن را به دسرهای خاصی اضافه کنید. به این صورت علاوه بر خواص بینظیر آن در کاهش وزن می‌توانید از طعم و مزه ی آن لذت ببرید.

رژیم لاغری و میوه خشک

کشمش

اگر از یک رژیم غذایی کم نمک پیروی می‌کنید. معمولاً در پیدا کردن میان وعده‌ای که هر دو خواص کم نمکی و موثر در کاهش وزن باشد، چالش بسیاری دارید. یک خاصیت شگفت انگیز کشمش، داشتن مقدار زیادی یُد است. کشمش هر دو مزیت را دارد! شما می‌توانید در عین بهره‌مندی از طعم شیرین کشمش از یُد موجود در آن نیز بهرمند شوید. همچنین اگر به دلیل رژیم لاغری از خوردن انواع شیرینی و شکلات هنگام نوشیدن انواع چای و دمنوش پرهیز دارید؛ می‌توانید با خیال آسوده کشمش را جایگزین قند و شیرینی و شکر کنید. در ۱۰۰ گرم کشمش، تنها ۰.۵ گرم چربی و ۲۹۹ کیلوکالری خواهید یافت که این یک میان وعده عالی برای افرادی است که سعی در کاهش وزن دارند.

توت خشک سیاه

توت سیاه یک میان وعده عالی قبل از تمرین ورزشی است. به راحتی می‌توانید میوه خشک‌های همه کاره مانند کشمش و توت خشک را در رژیم غذایی خود قرار دهید و از خواص آن بهره ببرید. بهترین بخش این است که به کاهش وزن کمک می کند. دو خاصیت مهم یکی فیبر غذایی و دیگری محتوای قند کم، مصرف آنها را به خصوص برای کودکان مطلوب می‌کند. این میوه‌های خشک دارای ارزش غذایی بالا و طعم مطلوب و دلنشینی هستند. همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود به سلامتی قلب و کاهش وزن کمک می‌کنند.  

انجیر خشک

انجیر خشک سرشار از فیبرهای غذایی است. فیبر غذایی عموماً باعث تسهیل حرکت غذا در روده شده و سلامتی سیستم گوارش را تنظیم می کند. انجیر خشک همچنین حاوی آنزیم گوارشی به نام فیسین است. این آنزیم به کاهش وزن کمک می‌کند؛ زیرا با سایر آنزیم‌های دستگاه گوارش ترکیب شده و افزایش سوخت و ساز بدن را به دنبال دارد. از طرفی مصرف انجیر خشک به دلیل داشتن شیرینی طبیعی، میل شما به  مصرف قند را کاهش می‌دهد و به شما در حفظ یک رژیم غذایی سالم و کاهش وزن کمک می‌کند.

گوجی بری خشک

گوجی بری در واقع توت‌های قرمز ریز مملو از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستند. گوجی بری محتوای فیبر بالایی دارد و به افزایش متابولیسم بدن شما کمک می‌کند. در صورت در دسترس بودن نوع تازه‌ی این میوه، نوشیدن آب گوجی بری می‌تواند با افزایش متابولیسم بدن، به کاهش وزن شما کمک کند. در غیر این صورت با مصرف گوجی بری خشک شده می‌توانید رژیم لاغری خود را با خاطری آسوده ادامه دهید.

امروزه موضوع کاهش وزن و رژیم لاغری برای بسیاری از افراد موضوع داغی است. افراد به دنبال انتخاب‌های غذایی هشمندانه برای دریافت مواد مغذی و حفظ سلامت بدن خود هستند. برای بسیاری از افراد حفظ رژیم و پرهیز غذایی بسیار مشکل است. کاهش کالری دریافتی و ایجاد احساس گرسنگی ممکن است پایبندی به رژیم غذایی را مشکل کند. به همین دلیل یافتن غذاها و میان وعده‌های مناسبی مانند انواع میوه خشک و قرار دادن آن‌ها در برنامه غذایی می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب باشد و تحمل رژیم لاغری را برای آن‌ها راحتتر کند.

توجه: مطالب بخش مجله سلامتی پاراج، از منابع خارجی ترجمه شده وتنها جنبه  اطلاع‌رسانی و آموزشی دارد؛ از این رو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شود و نباید آن را جایگزین مراجعه به پزشک جهت درمان و تشخیص دانست. 

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه مجموعه پاراج

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *