سبک زندگی, لایف استایل

یلدای امسال با پک یلدایی پاراج

مراسم شب یلدا - پک یلدایی

برگزاری جشن شب یلدا یکی از مهم‌ترین و با شکوه ترین سنت‌های دیرینه‌ی ایرانیان است. با گذر صدها سال نه تنها از ارزش آن چیزی کم نشده بلکه روز به روز به تشریفات این مراسم نیز افزوده شده است. جشن یلدا و دورهمی‌های خانوادگی بهترین بهانه برای در کنار هم بودن و شاد بودن است. کوچکترها معمولاً به منزل افراد مسن خانواده می‌روند و این شب را در کنار آن‌ها جشن می‌گیرند. در این شب باشکوه سفره یا میزی از انواع تنقلات، آجیل، شیرینی، انار، هندوانه و خشکبار پهن می‌شود. مجموعه پاراج امسال هم با تدارک مجموعه‌ای از خوشمزه‌ترین تنقلات در بسته‌بندی‌های زیبا شما را در چیدن یک سفره‌ی یلدای زیبا همراهی می‌کند.

رسوم شب یلدا

یلدا برگرفته از نامی سُریانی است و معنای آن زایش و تولد است. ایرانیان باستان این شب را که پایان شب‌های بلند و شروع طولانی شدن روزها و زایش خورشید است، یلدا نامیدند. در گذشته شب، نماد تاریکی و وحشت بود. پیشینیان تلاش می‌کردند تا طولانی‌ترین شب سال را به خاطر پایان یافتن تسلط تاریکی جشن بگیرند. جشن یلدا امروزه با شب نشینی و دورهمی دوستان و آشنایان و خانواده کنار هم برگزار می‌شود. روشن کردن آتش، قصه‌گویی و حافظ خوانی از رسوم رایج این شب است.

مراسم شب یلدا - پک یلدایی

بردن هدایا و خمچه برای عروس

در این شب معمولاً مهمان‌ها با بردن تحفه‌ای از جمله، تنقلات، شیرینی یا شکلات به منزل بزرگترها می‌روند. اما در میان خانواده‌هایی که نو عروس دارند، معمولاً داماد هدایا و پیشکش‌هایی از جمله لباس و کفش زمستانی یا انواع تنقلات شب یلدا را به خانه پدر عروس می‌برند و شام مهمان آن‌ها هستند. این رسم در گذشته در برخی از استان‌های ایران مانند خراسان رایج بود. اما امروزه این رسم تقریباً در تمام شهرها به نام یلدابَرون گسترش یافته و روز به روز بر تجملات آن افزوده می‌شود. پک یلدا پاراج بهترین گزینه برای پیشکشی زیبا به نوعروسان است.

چیدمان سفره یلدا با پک یلدایی پاراج

مهم‌ترین قسمت سفره یلدا انار است. زیرا پیشینیان انار را به دلیل دانه‌های زیاد مایه‌ی برکت و باروری می‌دانستند. رنگ قرمز انار و هندوانه نماد خورشید و گرمی و شادی بخشی است. هندوانه نیز مانند انار از جمله اعضای ثابت سفره یلدای ایرانیان است. سرخی هندوانه درست در اولین شب شروع فصل سرما، یادآور خورشید و مهر و گرمای تابستان است. وجود خشکبار و انواع میوه خشک‌هایی مانند کشمش، آلو، انجیر و توت زینت بخش سفره های یلدای ایرانیان است. در گذشته این میوه‌ها را در فصل تابستان در مقابل آفتاب خشک کرده و برای چنین شبی نگهداری می‌کردند. اما امروزه در بسیاری از فروشگاه‌ها شما می‌توانید انواع خشکبار و میوه خشک‌ها را در تمام فصول سال تهیه کنید. پک یلدای پاراج مجموعه‌ای از بهترین و با کیفیت‌ترین خشکبار را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تمامی ایرانیان بر اساس وسع و توان مالی خود سفره یا میز یلدا را می‌چینند. در این سفره تنقلاتی مانند آجیل، خشکبار، شیرینی، هندوانه، انجیر، کشمش، لبو و …قرار می‌دهند. با افزایش زرق و برق و تجملات در سال‌های اخیر، افراد به دنبال چیدن میزهایی زیبا با انواع خوراکی و تنقلات خوشمزه و تزئینات زیبا هستند. در روزهای پایانی آذر افراد به دنبال ایده‌های نو و اجرایی کردن آن‌ها هستند. مجموعه‌ی پاراج هر ساله با ایده‌های نو و متفاوت یلدایی، چیدمانی از خوشمزه‌ترین و بهترین تنقلات، میوه خشک و دمنوش‌ها را در زیباترین بسته‌بندی فراهم می‌کند. تا از این طریق خاطره یک شب یلدایی را برای ایرانیان زیباتر و رویایی‌تر کند.

حافظ خوانی در شب یلدا

در این شب معمولاً افراد خانواده در سکوت و آرامش به دور هم می‌نشینند و اشعار مربوط به شاهنامه فردوسی، اشعار حافظ و اشعار سعدی و تمثیل‌های قدیمی را می‌خوانند. اما تفال به حافظ با ذکر نیت به نسبت سایر کتب شعر بیشتر مرسوم است. یکی از جذاب‌ترین و صمیمانه‌ترین بخش‌های آداب و رسوم یلدا، همین حافظ خوانی است. به این صورت که فرد بزرگ خانواده برای تک تک اعضا فال حافظ می‌گیرد و از دیدگاه حضرت حافظ به سرنوشت آن ها نگاهی می‌اندازد. این هماهنگی و سکوت و توجه از خواندن اشعار دلگرمی و صمیمیت را در خانواده به جریان می اندازد.

جهت مشاهده انواع محصولات مناسب شب یلدا و انواع پک یلدایی پاراج بر روی لینک های زیر کلیک نمایید

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه مجموعه پاراج

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *