اطلاعات عمومی, سبک زندگی

سبک زندگی

سبک زندگی

سبک زندگی – سبک زندگی سالم -سبک زندگی سالم -سبک زندگی سالم – بهبود سبک زندگی – بهبود سبک زندگی – بهبود سبک زندگی -بهترین سبک زندگی -بهترین سبک زندگی -بهترین سبک زندگی -بهترین سبک زندگی –

سبک زندگی به معنای شیوه زندگی خاص یک فرد، گروه یا جامعه است. سبک‌های زندگی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را در برمی‌گیرد و می‌تواند به علایق، نظرات، رفتارها و جهت‌گیری رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ اشاره کند. سبک زندگی افراد و راهی که برای خود انتخاب می‌کنند، ارتباط عمیقی با موفقیت آنان در زندگی دارد.

انواع سبک زندگی | منظور از علاقه اجتماعی چیست؟

افراد دارای علاقه اجتماعی در هر زمینه‌ای از زندگی تلاش می‌کنند تا در مسیر اهداف جامعه حرکت کنند. این افراد منافع خود را همگام با منافع جامعه انتخاب می‌کنند. انتخاب‌های آن‌ها نه تنها باعث ارتقای خودشان، بلکه پیشرفت جامعه نیز می‌شود. علاقه اجتماعی با مفاهیمی چون همکاری، روابط اجتماعی، همانندی با گروه، همدلی و غیره ارتباط دارد. علاقه اجتماعی خود به خود پرورش نمی‌یابد. فرد باید در جو خانوادگی سالم رشد کند، در این صورت حس همکاری، احترام متقابل، اعتماد، پشتیبانی و تفاهم در او پرورش پیدا می‌کند. افرادی که سبک زندگی سودمند اجتماعی دارند، اغلب سبک‌های ارتباطی را نیز به خوبی در خود پروش داده‌اند.

نقش انواع سبک زندگی در سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها

همه ما هر روزه نگران سلامتی خود و خانواده‌مان هستیم. برای رسیدن به تندرستی و سلامت خود و خانواده راهکارهایی را مانند دقت به عادات غذایی، مراجعه به دکتر و انواع چکاب دوره‌ای را پیش می‌بریم. اما غافل از این که یکی از عوامل مهم ایجاد بیماری‌های انسان مرتبط با سبک زندگی ما است. اصلاح سبک زندگی به مفهوم کلی خود از لحاظ روانی و فیزیکی می‌تواند یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در انسان باشد. خوشبختانه امروزه با بالا رفتن اطلاعات جامعه، افراد بیشتری تمایل به بررسی سلامت سبک زندگی خود داشته و در کشورهای توسعه یافته کلینیک ‌ها و مراکز مشاوره و تولید محصولات مرتبط با سبک زندگی سالم در حال گسترش هستند.

ارتباط سبک زندگی و تغذیه

تغییر رژیم غذایی سالم

با ایجاد چند تغییر کوچک در برنامه غذایی خود می‌توانید به یک سبک سالم در زندگی خود برسید. برای این منظور اصلا لازم نیست که شما غذاهایی را که از آن ها لذت می‌برید حذف کنید. یا اصلاً لازم نیست که خوردن غذاهایی را که از آن‌ها متنفرید به برنامه غذایی خود اضافه کنید. تنها کافی است در همان علاقمندی‌های خود غذاهای سالم مانند انواع سالاد آب میوه‌های طبیعی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. بسیاری از ما در ساعات خاصی از روز مثل عصرها، بعد از رهایی از تنش‌ها و استرس‌های روزانه به دنبال نوشیدنی‌های گرم مانند انواع چای و قهوه هستیم. برای داشتن سبک زنگی سالم کافیست خوردن نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا مواد مصنوعی مانند انواع رنگ‌های غیرطبیعی را به حداقل رسانده و انواع دمنوش‌های ترکیبی گیاهی و میوه‌ای را جایگزین کنیم. مجموعه پاراج با دقت به سبک زندگی سالم این دسته افراد دمنوش‌های ترکیبی میوه‌ای و گیاهی را در طعم‌ها و ترکیب‌های متفاوت متناسب با ذائقه شما تولید می‌کند. برای دیدن انواع دمنوش‌های ترکیبی میوه‌ای و گیاهی می‌توانید اینجا کلیلک کنید.
یک دیگر از عادات ما انسان‌ها خوردن انواع تنقلات در مناسبت‌های مختلف است. در بسیاری از مهمانی‌ها تولدها، دورهمی‌ها، گردش و تفریح بسیاری از افراد حجم زیادی از تنقلات مثل انواع تخمه، آجیل، چیپس و پفک و سایر تنقلات صنعتی را مصرف می‌کنند. یکی از راه‌های ایجاد تغییر در سبک زندگی سالم و رسیدن به عادات غذایی سالم به حداقل رساندن مصرف تنقلات صنعتی حاوی انواع رنگ و مواد نگهدارنده و … است. یک از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین راه‌های جایگیزین کردن این تنفلات ناسالم با انواع آجیل‌ها، مغزیجات و میوه‌های خشک است. در دهه اخیر بسیاری از افراد به ارزش غذایی میوه‌های خشک واقف شدند. به همین دلیل تولید، فروش و مصرف میوه‌های خشک روز به روز افرایش پیدا می‌کند. مجموعه پاراج هم اکنون بیش از ۱۵ نوع میوه خشک با طعم‌های مختلف از میوه‌های بهاری تا زمستانی تولید می‌کند که برای دیدن تنوع میوه‌های خشک می‌توانید اینجا کلیک کنید.

اهمیت اعتدال در هر رژیم غذایی

اعتدال در رژیم غذایی یعنی چه؟ اعتدال یعنی فقط به اندازه نیاز بدن خود غذا بخورید نه بیشتر! شما باید در پایان وعده غذایی احساس رضایت کنید، اما نه احساس سیری. اما برخی گمان می کنند اعتدال یعنی کمتر خوردن! برای داشتن اعتدال در خوردن وعده‌های غذایی نکات زیر را در نظر داشته باشید:

غذا را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید تا با این روش مغز خود را فریب دهید. هنگام سفارش غذا، تا جایی که می‌توانید ظروف بزرگ سفارش ندهید یا  ظرف را با یک دوست تقسیم کنید. در خانه، نشانه‌های چشمی می‌توانند به اندازه قسمت‌ها کمک کنند. وعده غذایی گوشت، ماهی یا مرغ شما باید به اندازه یک کف دست باشد و نصف فنجان سیب زمینی، برنج یا ماکارونی له شده به اندازه یک لامپ است. با خوردن وعده‌های غذایی خود در بشقاب‌های کوچکتر یا در کاسه‌ها، می‌توانید مغز خود را فریب دهید و از خوردن بیش از حد اعتدال جلوگیری کنید. اگر در پایان وعده غذایی احساس سیری نمی‌کنید، سبزیجات برگ دار  یا سالاد بدون سس بیشتری مصرف کنید یا غذا را با میوه کامل کنید. یکی از روش‌های ایجاد احساس سیری خوردن مواد غذایی حاوی فیبر است. فیبرها حجم معده و روده را اشغال می‌کنند و فرد زودتر احساس سیری می‌کند. انوع میوه‌های تازه  میوه‌های خشک شده دارای فیبر بالایی به نسبت سایر میوه‌ها هستند. شما می‌توانید قبل از شروع وعده‌های غذایی با خوردن مثلاً سیب خشک یا خرمالو خشک فیبر زیادی را وارد دستگاه گوارش خود کنید و به همین ترتیب میل و اشتهای شما برای پرخوری به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

به هیچ عنوان غذایی را برای خود “ممنوع” در نظر نگیریدکاملاً طبیعی است که در صورت ممنوع در نظر گرفتن یک غذا میل و وسوسه به خوردن آن به طور ناخودآگاه افزایش پیدا می‌کند. این فشار احساسی در نهایت به خوردن این غذا منجر می‌شود و بنابراین احساس شکست و ناتوانی در رعایت سبک زندگی سالم خواهید کرد. راهکار این است که با کاهش حجم غذاهای ناسالم و عدم مصرف مکرر آنها شروع کنید. وقتی کم کم مصرف غذاهای ناسالم را کاهش دادید، موفق خواهید شد به مرور زمان مصرف آن‌ها را به طور کل کنار بگذارید.  

برای خوردن غذا به هیچ عنوان عجله نکنید و وقت بگذارید. جالب است بدانید که هنگام سرو وعده‌های غذایی چند دقیقه‌ای طول می‌کشد که مغز احساس سیری کند و به بدن شما بگوید که به اندازه کافی غذا خورده است. آیا این بدان معناست که ما معمولاً بیش از مقداری که نیاز داریم غذا مصرف می کنیم؟ چه کنیم تا زمانی که مغز دستور سیری را صادر کند غذای بیشتری نخوریم؟ راهکار این است که شما آهسته غذا بخورید و هنگام خوردن غذا به عنوان یک ماده غذایی به آن فکر کنید. از خوردن سریع و شتاب زده‌ی غذاها خودداری کنید. بنابراین آهسته غذا بخورید و قبل از احساس سیری غذا را متوقف کنید.

مثل معروف صبحانه را تنها بخور، ناهار را با دوست و شام را با دشمن، توجه کنید!! غذا خوردن به تنهایی، به ویژه در مقابل تلویزیون یا رایانه یا هنگام کار با گوشی موبایل، اغلب منجر به پرخوری بی‌فکر منجر می‌شود.

خوردن احساسی را کنترل کنید. جالب است بدانید ما همیشه برای رفع گرسنگی غذا نمی‌خوریم. بسیاری از ما همچنین برای از بین بردن استرس یا کنار آمدن با احساسات ناخوشایند مانند غم، تنهایی یا کسالت به غذا روی می‌آوریم. اما با آگاهی به این موضوع و مدیریت استرس و اضطراب باید بتوانیم این موضوع را به کنترل خود در آوریم. اگر برای مثال هنگام داشتن خشم و استرس به خوردن فست فود روی می‌آوریم می‌توانیم با خوردن یک بشقاب بزرگ سبزیجات قبل از خوردن فست فود، علاوه بر پاسخ به این واکنش احساسی با ایجاد احساس سیری میل خوردن به غذا را تا حد زیادی کاهش دهیم.

چند توصیه برای بهبود سبک زندگی

با رعایت و بهره گیری از این روش‌ها سبک زندگی‌تان تغییر خواهد کرد. اگر بعضی از عادت‌ها را کنار بگذارید زندگی رنگ بهتری پیدا می‌کند. هفت عادت بسیار کوچک از انواع سبک زندگی که به شما آرامش می‌بخشند به شرح زیر است:

  • زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، تخت‌خوابتان را مرتب کنید. همین کار کوچک و ساده احساس خوشایندی را تا پایان روز به شما می‌دهد.
  • هر چیز را سر جای خودش بگذارید. مهم نیست در طول روز از چه چیزهایی استفاده می‌کنید، مهم این است که همه چیز را سر جای خودش بگذارید.
  • آشغال‌ها را قبل از خواب جمع کنید.
  • برنامه روزانه خودتان را یادداشت کنید. برخی افراد فهرست‌های طولانی از برنامه‌های آینده خود تهیه می‌کنند و جوابی هم نمی‌گیرند. تازمانی که اهداف بلند مدت خود را به اهداف کوچک‌تر تقسیم نکنید جوابی نمی‌گیرید. برای موفقیت در این روش کافی است که شما برنامه‌ای روزانه خود را به ترتیب اولویت یادداشت کنید و سعی در انجام آن‌ها داشته باشید.
  • به رژیم غذایی و تناسب اندام خود اهمیت دهید. اضافه وزن، عزت نفس شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آثار روانی مخربی را به همراه دارد.
  • خوش بین باشید یکی از انواع سبک زندگی خوش بین بودن است. بسیاری از افراد همیشه اخمی بر روی چهره و چروک‌هایی بر روی پیشانی خود دارند. افکار منفی باعث ناراحتی خودتان می‌شود.
  • با غریبه‌ها هم مانند دوستانتان رفتار کنید. نیازی نیست برای کسانی که خیلی نمی‌شناسید مدام اخم کنید و با آن‌ها محتاطانه رفتار کنید. اگر با لبخند و بدون غرض با دیگران صحبت کنید خواهید دید که آن‌ها جذب شخصیت شما خواهند شد و تصمیم می‌گیرند که به شما کمک کنند.
  • زمانی که با دوستانتان بیرون می‌روید، از حالت عادی، شیک‌تر لباس بپوشید. چرا که خودتان احساس خوبی خواهید داشت.
چگونه سبک زندگی خود را تغییر دهیم؟

سبک زندگی شما ممکن است در طی چند سال و با انتخاب‌های شما شکل گرفته‌باشد. با تغییر عادات و رفتارهای خود می‌توانید سبک زندگی را نیز تغییر دهید. لازم است در این میان صبر و حوصله به خرج دهید و تسلیم نشوید. چرا که تغییر رفتارهای چند ساله به کمی زمان نیاز دارد و در ابتدا ممکن است ذهن ناخودآگاهتان با تغییرات مخالفت کند. تغییر سبک زنگی یک انتخاب آگاهانه است. بنابراین دانش خود را در زمینه ای گوناگون برای تغییر سبک زندگی و تغییر عادات بالا ببرید و برای تحقق این موضوع تلاش کنید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “سبک زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *