آموزش

طرز تهیه میوه خشک خانگی در فصل تابستان

طریقه خشک کردن میوه

طرز تهیه میوه خشک خانگی در فصل تابستان

علت اینکه بسیاری از ما به طرز تهیه میوه خشک خانگی  علاقمند شده‌ایم چیست؟. این روزها بازار مصرف میوه‌های خشک حسابی داغ است. میوه‌ی خشک شده جز تنقلات سالم و پای ثابت بسیاری از میزهای پذیرایی شده است. علاوه بر اینکه با خوردن میوه‌جات خشک شده مواد مغذی، املاح و ویتامین‌های لازم برای بدنمان را فراهم می‌کنیم. تستِ تکه‌های جذاب و رنگی میوه‌های خشک شده‌ی متنوع در یک ظرف می‌تواند برای بسیاری از ما هیجان انگیز باشد. با توجه به این که تمام میوه‌ها در چهار فصل سال در دسترس نیستند. ممکن است به یکی از دلایل زیر علاقمند به آشنایی با طرز تهیه میوه خشک خانگی باشیم:

  •  یک: بسیاری از میوه‌ها در تمام فصول سال در دسترس نیستند. تنوع بسیاری از میوه‌ها در فصل تابستان بسیار زیاد است. در مدت زمان کوتاه تابستان انواع میوه‌ها از جمله انواع آلو، هلو، انواع انگور، انبه، توت فرنگی و …به صورت تازه قابل تهیه هستند. اما این مدت کوتاه به زودی تمام می‌شود. اگر طرز تهیه میوه خشک خانگی را بدانیم می‌توانیم میوه‌های متنوع تابستان را در خانه خشک کرده و ما بقی فصول سال از لذت چشیدن آن محروم نباشیم.

 

  • دو: جلوگیری از دورریز و ضایعات؛ تا به حال شده که بعد از مهمانی یا به دلیل خرید مقدار زیادی از میوه بیشتر از حد مصرف، مجبور به دور ریختن میوه‌ها به دلیل خراب شدن یا کپک زدن آن‌ها باشیم. با آشنایی با طرز تهیه میوه خشک خانگی می‌توانیم از دور ریز میوه‌های تازه و اسراف جلوگیری کنیم.

پس در این مقاله با همراه ما باشید تا دو روش رایج طرز تهیه میوه خشک خانگی در “آفتاب” و “فر” در فصل تابستان را به شما آموزش دهیم. پس از آموزش خشک کردن میوه در خانه سوال دوم اینطور مطرح می‌شود که چه میوه‌هایی را  می‌توان خشک کرد؟

طرز تهیه میوه خشک خانگی در آفتاب

از گذشته یک نوع رایج طرز تهیه میوه خشک، پهن کردن برش‌های میوه‌های تازه در مقابل نور آفتاب بوده است. انواع برگه‌های زردآلو و انواع کشمش های خانگی از جمله میوه‌های خشک شده‌ی خانگی از گذشته تا به امروز هستند .که بسیار خوشمزه و پرطرفدار هستند. در این روش میوه‌ی تازه پس از شستن، برش زده شده و در سینی‌هایی چیده شده و در مقابل نور آفتاب قرار می‌گیرند تا خشک شوند. گاهی اوقات برای جلوگیری از سیاه شدن میوه و سبزیجات آن ها را در سایه قرار می‌دهند. اما توجه کنید که برای خشک کردن میوه در نور آفتاب، میوه‌های خیلی آبدار، باید برش‌های میوه‌ی تازه نازکتر از حد معمول  باشند. همچنین در مقابل نور مستقیم آفتاب روز قرار بگیرند. تا اینکه قبل از ترش شدن یا کپک زدن آب موجود در میوه به سرعت تبخیر شود.

میوه‌هایی که در آفتاب خشک می‌شوند عموماً خوشمزه با طعم و مزه‌ی طبیعی و بدون مواد نگهدارنده هستند. بسیاری از تولید کنندگان تجاری میوه‌هایی از قبیل انواع کشمش، زردآلو، هلو و زردالو را در مقابل آفتاب خشک می‌کنند. بدیهی است خشک کردن میوه در مقابل آفتاب بسیار راحت و کم هزینه است. این روش نیازی به صرف نیروی برق و گاز یا خریداری دستگاه‌های گران قیمت ندارد.

نکاتی برای خشک کردن میوه در آفتاب  

  • قرار دادن میوه‌های برش خورده روی سینی: برای خشک کردن میوه در مقابل آفتاب بعد از چیدن برش‌های میوه را روی سینی‌های مخصوص، با رعایت نکاتی آن‌ها را در مقابل آفتاب قرار می‌دهند، تا خشک شوند.  برای به دست آوردن میوه خشک‌هایی با کیفیت بهتر است از سبدهایی که امکان گردش هوا اطراف میوه‌ها را فراهم می‌کنند؛ استفاده شود. باید دقت شود سینی‌هایی که برای قراردادن میوه‌ها استفاده می‌شود بدون رنگ بوده تا سُرب موجود در رنگ ظرف، به میوه‌ها سرایت نکند.

 

  • جلوگیری از نشستن غبار و حشرات روی میوه‌ها: برای جلوگیری از نشستن غبار بر روی میوه‌ها بهتر است سینی‌های حاوی میوه‌ها در سطوح عاری از غبار، خاک، شن و ماسه قرار بگیرند. همچنین با قرار دادن توری‌های نازک بر روی میوه‌ها از نشستن انواع حشرات جلوگیری شود. بهتر است هنگام بروز باد سینی‌ها به محوطه‌ی سرپوشیده انتقال داده شوند.

 

گفتنی است خشک کردن زیر نور آفتاب به شرایط اقلیمی هر منطقه بستگی دارد. برای مثال در شهرهای شمالی ایران به دلیل رطوبت زیاد موجود در هوا، فرایند خشک کردن میوه با تاخیر اتفاق می‌افتد. بهترین زمان خشک کردن میوه در این مناطق، فصل تابستان و زیر نور تند خورشید تابستان است. در بسیاری از شهرهای ایران امکان خشک کردن میوه در فصول سرد سال امکان پذیر نیست. بنابراین اگر به دلیل شرایط اقلیمی قادر به خشک کردن میوه به صورت خانگی نیستید؛ با مراجعه به فروشگاه پاراج می توانید انواع میوه های خشک با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید.

طرز تهیه میوه خشک خانگی در فر

برای خشک کردن میوه در فر ابتدا باید میوه‌ها را با استفاده از یک چاقوی تیز به برش‌های نازک تقسیم کنید. سپس سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و برش‌های میوه را روی سینی قرار دهید. دمای فر را در ۲۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. لازم است تا درِ فر را برای خروج رطوبت موجود در میوه‌ها کمی باز گذاشته شود. طی فرآیند خشک شدن میوه‌ها، ابتدا لبه‌های نازک برش‌ها خشک می شوند. سپس مرکز برش‌های میوه که ضخیم‌تر است خشک می‌شوند. بنابراین لازم است که هر ۳۰ دقیقه یک بار میوه‌ها را جابجا کنیم. تا همه‌ی قسمت‌های آن کاملاً خشک شوند. برای میوه‌هایی با رطوبت بالاتر یا برش‌های ضخیم‌تر لازم است تا دمای فر افزایش داده شود. مدت زمان خشک شدن هر میوه به میزان رطوبت آن بستگی دارد. این مدت زمان می‌تواند بین ۱ تا ۴ ساعت متفاوت باشد.

چه میوه هایی را می توان خشک کرد؟

انواع آلوها مانند آلو شابلون، آلو قرمز، آلو زرد، انواع سیب‌ها، گلابی، هلو به راحتی و بدون دردسر در آفتاب یا فر خشک می شوند. اما برای خشک کردن میوه های آبدار تر مثل، توت فرنگی، انبه، طالبی دقت بیشتری لازم است. تا در حین فرایند خشک شدن شاهد ترش شدن یا کپک زدگی میوه ها نباشیم. برای خشک کردن انگورها بهترین گزینه پهن کردن زیر آفتاب یا سایه است. بنابراین قبل از انتخاب طرز تهیه میوه خشک مناسب، به نوع میوه ی انتخابی دقت کنید. تا کیفیت میوه‌های خشک شده قابل قبول باشد.

طرز تهیه میوه خشک خانگی می‌تواند شروع یک کارآفرینی باشد. شما می‌توانید از خشک کردن میوه در خانه و بازاریابی و معرفی محصول شروع کنید. سپس با خرید دستگاه خشک کن طرز تهیه میوه خشک را به صورت صنعتی پیش ببرید. از دیرباز طرز تهیه میوه خشک خانگی در بین نسل‌های گذشته مرسوم بوده و همچنان در بسیاری از مناطق پا برجاست. نسخه‌های خشک شده‌ی میوه به روش خانگی برای بسیاری از مصرف کنندگان جذاب و ارزشمند است. هنوز بسیاری از افراد برای تهیه انواع مواد غذایی به دنبال نسخه‌های خانگی و سالم هستند. بنابراین به طرز تهیه میوه خشک خانگی به عنوان یک هنر ارزشمند می‌توان نگریست.

9 دیدگاه در “طرز تهیه میوه خشک خانگی در فصل تابستان

  1. پرستوی مهاجر گفت:

    من امسال آلو شابلون را در آفتاب خشک کردم…ولی چرا سیاه شد و قبل از خشک شدم ترش شد☹️

    1. PARAJ گفت:

      باید میوه ها را به اسلایس های نسبتا نازک برش دهید. در این مقاله نکات لازم برای سیاه نشدن میوه خشک خانگی گفته شده است.

  2. زیبا گفت:

    وای من اصلا حوصله میوه خشک کردن ندارم..حاضر و اماده می خرم. من دو سه باری از محصولاتتون تهیه کردم. واقعا عالیه

    1. PARAJ گفت:

      الهی شکر که راضی بودید💕

  3. آقای دیبا گفت:

    ما خودمون تولید کننده میوه خشک هستیم. تمام محصولات رو با دستگاه کوچکی که خریدیم خشک می کنیم و می فروشیم. ممنون میشم محصولات مارو خریداری کنید. dibafuitchips_organic@

    1. PARAJ گفت:

      موفق باشید همکار عزیز🌹

  4. روشنک گفت:

    هر میوه ای رو نمی شه تو آفتاب خشک کرد. بعضی میوه ها سیه میشن مثل سیب و گلابی. فقط میوه هایی مثل آلو خوب میشه به نظر من

  5. هستی پایداری گفت:

    با وجود میوه تازه من اصلا میوه خشک دوست ندارم. 😄🙃

    1. PARAJ گفت:

      سلیقه شما محترم عزیزم🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *