آموزش

نقش شیر در چای ماسالا چیست؟

نقش شیر در طعم و مزه چای ماسالا

نقش شیر در چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا چیست؟ این نوشیدنی یا نام دیگر آن “شیر چای” از نوشیدنی‌های محبوب هندوستان است. قدمت این نوشیدنی به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. این نوشیدنی با رویکرد استفاده‌ی دارویی در چین رواج پیدا کرد. با گذر زمان استفاده از چای ماسالا عمومیت بیشتری پیدا کرد. چای ماسالا در واقع از ترکیب چای سیاه و ادویه‌ها و شیر تهیه می‌شود. هم اکنون این چای شگفت‌انگیز با طعم تند و بافت خامه‌ای در منوی بسیاری از کافه‌ها و چایخانه‌های سراسر دنیا یافت می‌شود. پس در جواب چای ماسالا چیست؟ باید بگوییم این یک نوشیدنی گرم با شیر بویی تند و وسوسه انگیز است، که توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند. این نوشیدنی هم به صورت گرم و هم سرد سرو می‌شود. اما نوشیدن آن به صورت گرم در فصل‌های سرد سال به دلیل خواص دارویی بسیار مرسوم است.

طرز تهیه چای ماسالا با شیر چگونه است؟

جالب است بدانید که در کشور هندوستان، به ازای هر خانواده یک طرز تهیه چای ماسالا متفاوت وجود دارد!. این نوشدنی با شیر در خانه‌ها معمولاً از صفر تهیه می‌کنند. یعنی در ابتدا ادویه‌ها را در هاون می‌کوبند و سپس چای سیاه و شیر را به آن اضافه کرده و روی حرارت قرار می‌دهند. بسته به ذائقه‌ی هر خانواده میزان و نوع ادویه‌ها متفاوت است. حتی در کافه‌ها هم نسخه‌های متفاوت برای تهیه آن با شیر وجود دارد.

ادویه‌های چای ماسالا چیست؟ ادویه‌های اصلی این نوشیدنی هل سبز، چوب دارچین، میخک، بادیان ستاره‌ای، زنجبیل و دانه‌های فلفل سیاه است. با کم و زیاد کردن و تغییر ترکیب ادویه‌ها می‌توان طعم‌های متفاوتی را به دست آورد. اما تهیه صفر تا صد آن در منزل به دلیل در دسترس نبودن تمام ادویه‌ها یا مشکلات هنگام آسیاب کردن کمی مشکل است. در حال حاضر برای راحتی در بسیاری از کشورها از ترکیب تمام ادویه‌ها به همراه پودر شیر و پودر شکر مخلوط پودری و فوری تولید می‌شود. محصول نهایی چای ماسالا پودری و فوری نام دارد.مصرف این نوشیدنی بسیار دلچسب بوده و شما می توانید بدون دردسر آسیاب و ترکیب ادویه‌ها به راحتی استفاده کنید.

شیر یک جز مهم در طرز تهیه چای ماسالا

در دستور طرز تهیه چای ماسالا هم می‌توان از آب داغ و هم از شیر داغ استفاده کرد. اما با حذف شیر از این نوشیدنی بخش عظیمی از مزه و کیفیت آن از دست می‌رود!. برخی از افراد علاقمندند که این نوشیدنی را بدون شیر یا شیرین کننده و به صورت تند و ادویه‌ای میل کنند. نقش شیر در چای ماسالا چیست؟ در واقع وجود شیر یک بافت خامه‌ای به به آن داده و طعم تند ادویه‌های موجود در آن را ملایم‌تر می‌کند. از طرفی خاصیت اسیدیته‌ی چای سیاه را خنثی می‌کند. در ترکیبات چای ماسالا موجود در فروشگاه پاراج از پودر شیر استفاده شده، که در کنار ادویه های خوش عطر این نوشیدنی، بافت خامه ای و غلیظ برای آن ایجاد کرده و لذت  نوشیدن آن دوچندان شود.

در چایی ماسالا از چه نوع شیری استفاده می‌شود؟

 استفاده از شیر حیوانی در تهیه چای ماسالا

برای غنی‌تر شدن طعم و خواص در دستور آماده سازی و تهیه چایی ماسالا بهتر است که از شیر گاو در ترکیب آن استفاده کنیم. اگر در استفاده از پروتئین‌های لبنی پرهیز ندارید؛ می‌توانید در تهیه آن از شیر پرچرب استفاده کنید. شیر پر چرب بافت خامه‌ای غلیظ و سنگینی را به آن می‌دهد. ارزش غذایی شیر پرچرب در تهیه چای ماسالا چیست؟ این نوشیدنی با شیر پر چرب از نظر ارزش غذایی نسبتاً سنگین بوده و بهتر است هنگام صبح میل شود. برای داشتن نوشیدنی سبک‌تر می‌توانید از شیر کم چرب برای تهیه‌ی آن استفاده کنید. اما نسخه‌های کم چرب شیر می‌تواند برای افرای که پرهیز دارند نیز مناسب باشد.

  • طرز تهیه چای ماسالا با شیر گیاهی

شیرهای گیاهی در واقع شیر لبنی و حیوانی نیستند. این نوع شیر معمولاً از مخلوط دانه غلات با آب و سایر طعم دهنده‌ها به دست می‌آید. شیرهای گیاهی دارای انواع مختلفی هستند که از انواع بادام هندی، فندوق، گردو، مغز تخمه، تخم کتان یا کنجد به دست می‌آیند. افرادی که از رژیم‌های گیاهخواری پیروی می‌کنند یا تحمل لاکتوز موجود در شیر حیوانی را ندارند عموماً از شیرهای گیاهی استفاده می‌کنند. برای تهیه چایی ماسالا با شیر گیاهی کافیست به جای شیر لبنی از شیر گیاهی استفاده کنید. این نسخه از این نوشیدنی با شیر را می‌توان به صورت سرد نیز میل کرد. زیرا نوشیدن چای‌های گیاهی به صورت سرد دلپذیرتر است.

  • استفاده از پودر شیر در چای ماسالا پودری و فوری

یک گونه‌ی فراوری شده‌ی شیر که در آن شیر تبخیر شده و به صورت پودر در می‌آید، پودر شیر یا شیر خشک نام دارد. در طول فرایند استخراج آب از شیر پاستوریزه، مواد مغذی مانند اسیدهای آمینه حفظ می‌شود. پودر شیر منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، روی، منیزیم و کلسیم است. از اهداف تولید پودر شیر کاهش حجم و افزایش ماندگاری آن به نسبت شیر تازه است. از پودر شیر به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده محصولات مختلف برای طیف گسترده‌ای از خوراکی‌ها استفاده می‌شود. در صنعت غذایی برای تولید بسیاری از مواد غذایی مانند انواع کیک، شکلات، شیرینی و کلوچه انواع نسکافه و نوشیدنی‌های فوری از پودر شیر استفاده می‌شود.

در دستور آماده ‌سازی چای ماسالا پودری و فوری عموماً از پودر شیر استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان این نوع از این نوشیدنی را بدون شیر و تنها با آب جوش مصرف کرد. برای مثال تهیه این نوشیدنی با شیر بادام یا شیر سویا خواص دیگری را نیز به این نوشیدنی اضافه می‌کند که می‌تواند یک نوشیدنی منحصر بفرد را برای شما به ارمغان بیاورد.

نسبت شیر به آب در طرز تهیه چای ماسالا با شیر

نسبت استفاده از شیر در تهیه این نوشیدنی، بسته به ذائقه‌ی شما می‌تواند متفاوت باشد. معمولاً نسبت شیر به آب ۱ به ۳ است. به این صورت که ابتدا چای سیاه و ادویه‌ها را با ۳/۱ لیوان آب می‌جوشانند تا عطر و طعم ادویه ها استخراج شود. سپس ۳/۲ لیوان شیر را به این ترکیب اضافه کرده و پس از چند دقیقه از روی حرارت برداشته و سرو می‌کنند.

حال که متوجه شدید نقش شیر در چای ماسالا چیست؟ انتخاب با شماست؛ اگر نوشیدنی غلیظتری دوست دارید. می‌توانید نسبت شیر را افزایش داده یا حتی آب را از این ترکیب حذف کنید. حتی اگر چای ماسالا سبک‌تر دوست دارید یا از خوردن انواع شیر (لبنی یا غیر لبنی) پرهیز دارید. در این صورت می‌توانید شیر را از این ترکیب حذف کنید. اما در هر حال چای ماسالا با شیر یا بدون شیر یک نوشیدنی عالی است. یک گزینه منحصر به فرد برای لذت بردن از مطالعه‌ی یک کتاب خوب در یک عصر سرد پاییزی است. نسخه هایی با طعم ملایم تر هم اکنون در مجموعه پاراج تولید می‌شود که لذت طعم واقعی ادویه هارا می توانید تجربه کنید.

 

توجه: مطالب بخش مجله سلامتی پاراج، تنها جنبه اطلاع ‌رسانی و آموزشی دارد؛ از این رو توصیه تخصصی پزشکی تلقی نمی‌شود و نباید آن را جایگزین مراجعه به پزشک جهت درمان و تشخیص دانست.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه مجموعه پاراج

14 دیدگاه در “نقش شیر در چای ماسالا چیست؟

  1. ستاره.ش گفت:

    من چای ماسالا خونگی درست می‌کنم ولی شیر داخلش استفاده نمی‌کنم

    1. فرهانی گفت:

      اخه همه‌ی طعم و مزه‌اش به شیر هست…مزه اش خوب میشه؟

      1. PARAJ گفت:

        بله عالیه حرف نداره

      2. PARAJ گفت:

        بستگی به سلیقه شما داره. شیر بافت غلیظ و خامه ای رو به چای ماسالا میده و حذف آن ممکن ترکیب اصلی این نوشیدنی رو به هم بزنه😊

    2. PARAJ گفت:

      شیر طعم خاص و منحصر به فردی به چای ماسالا میده. از طرفی خواص آن را دوچندان می کنه. پیشنهاد میدم یک بارامتحان کنید.👌

  2. آرزو گفت:

    چای ماسالا طعم خاصی داره…باید واقعا طالبش باشی که از خوردنش لذت ببری🤭

    1. PARAJ گفت:

      بله همینطوره باید طعم و عطر ادویه های موجود در آن با سلیقه مصرف کننده هم خونی داشته باشه🌹

  3. جوشنی گفت:

    اصلا شیر که به هر نوشیدنی اضافه بشه طعمش خیلی باحال می کنه….غلظتی که به چای میده واقعا جذابه..من تاحالا چای ماسالا امتحان نکردم. ولی با شیر فکر کنم چیز جالبی بشه😜✔

    1. PARAJ گفت:

      دقیقاً👌👌👌👌

  4. جوشنی گفت:

    من عاشق چای ماسالا هستم. خیلی هم دنبال یک برند خوشمزه هستم. هنوز ماسالا پاراج رو امتحان نکردم. امیدوارم خوب باشه😊

    1. PARAJ گفت:

      پیشنهاد میدم برای یک بار امتحان کنید و مطمئن باشید عاشقش خواهید شد.💕

  5. نغمه گفت:

    وااای توروخدا پیام منو بزارید که همه ی مشتریانتون بخوننننن. من ماسالا لایت شما رو یکبار امتحان کردم…طعمششششش محشره محشرررررر. خدا به کسب و کارتون برکت بده ….

    1. PARAJ گفت:

      نوش جانتون. رضایت شما باعث افتخار ماست💕

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *