آموزش, اطلاعات عمومی

بهبود هضم و تسکین نفخ و گرفتگی شکم با گیاهان

تسکین نفخ - رفع گرفتگی شکم - بهبود هضم

تسکین نفخ ، سو هاضمه و رفع گرفتگی شکم از رایج ترین مشکلات مربوط به گوارش افراد در قرن حاضر و سبک زندگی نامناسب جاری میباشد .اندام‌های گوارش ما مانند معده و روده در تمام دقایق روز سخت کار می‌کنند. تا زمانی که سیستم گوارش ما منظم کار می‌کند هیچ مسئله‌ای توجه مارا جلب نمی‌کند. اما با شروع ناگهانی درد معده و گرفتگی و نفخ شکم و انباشتگی گاز معده یا یبوست، متوجه می‌شویم که روند کار سیستم گوارش ما از تعادل خارج شده؛ و شاید به کمی محبت بیشتر احتیاج داشته باشد. در این شریط به دنبال راهکارهای در دسترس برای بهبود هضم هستیم.

خوشبختانه روش‌های بسیار ساده  و کاربردی برای بهبود هضم و رفع گرفتگی شکم وجود دارد. با گنجاندن این روش‌ها در زندگی روزمره و عادات غذایی و سبک زندگی می‌توان تعادل از دست رفته‌ی سیستم گوارش را به زودی بازگرداند.

توصیه‌های یک گیاه شناس برای بهبود هضم و گوارش

۱. برای بهبود هضم با سبزیجات آشتی کنید

راه‌های مختلفی برای دریافت و ورود سبزیجات به رژیم غذایی شما وجود دارد. شما می‌توانید سبزیجات را به صورت انواع سوپ یا آش به برنامه غذایی خود اضافه کنید. سرو کردن انواع سوپ سبزیجات غلظت مواد در سیستم گوارشی را کاهش داده و با وارد کردن فیبر اضافی عملکرد روده را بهبود می‌بخشند.

ممکن است شما از طعم گیاهانی مانند زنجبیل، نعناع، رازیانه یا بابونه لذت ببرید. بهترین راه برای دریافت فواید بیشتر این گیاهان، استفاده از آن‌ها به شکل دمنوش‌ها است. هنگاهی که گیاهان به شکل چای یا دمنوش بعد از هر وعده غذا مصرف شوند فواید بیشتری برای سیستم گوارش به همراه خواهند داشت. گاز، نفخ معده و گرفتگی شکم با نوشیدن دمنوش زنجبیل ، دمنوش نعناع یا دمنوش رازیانه تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
تسکین نفخ - رفع گرفتگی شکم - بهبود هضم

۲. سالاد خود را غنی کنید

همه‌ی ما می‌دانیم مصرف سالاد و قرار دادن آن در برنامه غذایی بسیار عالی است. اما ما از شما می‌خواهیم که با غنی‌تر کردن و اضافه کردن سبزیجات خاص، ارزش غذایی سالاد خود را افزایش دهید تا بهبود هضم و گوارش شما را به دنبال داشته باشد. در سراسر جهان سبزیجاتی مانند قاصدک، آروگولا و اسکارول، آویشن و نعناع را در سالاد خود می‌گنجانند. برای بهبود هضم شروع وعده‌ی غذایی با سرو سالاد حاوی گیاهان تلخ مزه، نیز از دستگاه گوارش شما حمایت می‌کند.

۳. تلخی‌ها را دوست داشته باشید

در بین طعم‌های شور و شیرین تند و تلخ، افراد کمتری به طعم تلخ اشتیاق نشان می‌دهند. در بسیاری از افراد توجه به این طعم تقریباً در تمام روز نادیده گرفته می‌شود. جوانه‌های چشایی ممکن است طعم شیرین یا تند را به طعم تلخ ترجیح دهند. اما قطعاً طعم تلخ از نیاز‌های ضروری بدن انسان است که ممکن است از آن غافل باشیم. یکی از راه‌های تحریک سیستم گوارش و آماده کردن آن برا‌ی دریافت غذا چشیدن طعم تلخ توسط زبان است . گیاهان تلخ مزه از منابع مهم طبیعت برای کنترل شکم هستند. طعم تلخ واکنش‌هایی را در امتداد شکم و اندام‌های گوارشی شما شعله ور می‌کند تا به بدن برای دریافت و پردازش غذا کمک کند. با این روش علاوه بر تسکین نفخ و رفع گرفتگی شکم، بهبود هضم را نیز به دنبال دارد.

۴. برای تسکین نفخ رازیانه بجوید

بسیاری از گیاه پزشکان از رازیانه به عنوان گیاه ضد عفونی کننده یاد می‌کنند. برای کمک به بهبود هضم و گوارش بهتر بعد از هر وعده‌ی غذا کمی رازیانه بجوید. بهتر است دانه‌های رازیانه را در شیشه‌ای در بسته روی میز غذا خوری خود قرار دهید. تا بلافاصله بعد از سرو غذا، مقداری در دهان خود ریخته و از جویدن آن غافل نشوید. این گیاه معطر دارای روغن‌های فراری است که با جویدن آزاد می‌شوند. روغن معطر گیاه رازیانه به تسکین نفخ و گرفتگی شکم کمک می کنند.

بنابراین به یاد داشته باشد که برای کمک به تسکین و رفع گرفتگی شکم و بهبود هضم باید عادات غذایی خود را تغییر دهید. اضافه کردن گیاهانی که به شما در این زمینه کمک می‌کنند باعث می‌شود تا از قدرت جادویی آن‌ها بهبره‌مند شوید.

هشدار: مطالب موجود در این وبلاگ فقط برای اهداف اطلاعاتی ارائه شده است. این اطلاعات عمومی است و به هیچ عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های پزشکی نخواهد بود. زنان باردار، شیرده یا افراد مبتلا به بیماری خاص، قبل از مصرف این محصول با پزشک خود مشورت نمایید.

ترجمه و جمع آوری: واحد تحقیق و توسعه مجموعه پاراج

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *